Voor de derde maal organiseerde New Music Now de Dag van de Componist. Met dit landelijke festival werd opnieuw de aandacht gevestigd op het veelzijdige karakter van Nieuwe Muziek. Hoewel het hoogtepunt van het evenement in heel het land lag op afgelopen zaterdag, gebeurde er de dagen ervoor en daarna ook van alles. Maxazine reisde vrijdagavond af naar de Paradijskerk in Rotterdam en dompelde zich onder in de door stadscomponist Saskia Venegas gecureerde Nacht van de Componist en haar uitdagende Ensemble Oihua (De Schreeuw).
De Spaans-Belgische Venegas is violiste, maar timmert al enige jaren vanuit Rotterdam als componist aan de weg. Onlangs voerde het wereldvermaarde New Yorkse Kronos Quartet haar compositie ‘Through their eyes‘ op in TivoliVredenburg. Afgelopen vrijdag waren twee andere composities van haar te horen. De violist Stefano Sancassan vertolkte op voortreffelijke wijze ‘Premonición’ en het hele ensemble onder leiding van dirigent Bruno Vicente sloot met het betoverende stuk ‘The White Lotus’ op formidabele wijze de avond af. Deze laatste compositie was een ode aan de overleden docent en leermeester van Venegas: Wim Henderickx. Hij was het die Venegas aanspoorde om componist te worden en haar ooit vergeleek met een lotusbloem. Een bloem die in veel culturen een speciale kracht kreeg toegekend.
Hoewel aan het gehele Ensemble Oihua ongekende kwaliteiten kon worden toegeschreven, sprongen twee musici tijdens dit concert er echt uit. In de solostukken ‘UN/HAVE’ van componist Remy Alexander en het de fantasie prikkelende ‘Cappuccino’ van Wilma Pistorius liet Mayuko Takeda zien over wat voor fantastische speeltechniek zij beschikte op de basklarinet. Ook contrabassiste Alejandra Rony is een absolute ‘must see’. Niet alleen haar spel was bijzonder goed, maar ook haar mimiek spreekt boekdelen. Het speelplezier spatte ervan af.
Er waren ook twee premières te bewonderen.’Connected’ van componist Femke Sonnen was prachtig en zou niet misstaan als de soundtrack van een film of dansvoorstelling. De première van het nieuwe arrangement van de compositie ‘Rusty Bells’ van Hans Koolmees vereiste enig inlevingsvermogen van de toehoorders. Koolmees had zich laten inspireren door de avant-gardistische bluesrock van cult-muzikant Captain Beefheart, de artiestennaam van de Amerikaanse kunstenaar Don van Vliet. Captain Beefheart was een vriend en tijdgenoot van Frank Zappa. Koolmees, zelf ook aanwezig bij de uitvoering, verwerkte in de compositie spraak samples van Beefheart opgenomen met een dictafoon. Met recht een muziekstuk passend bij de uitdagende missie van het gehele New Music Now concept. De Dag van de Componist wordt in 2026 opnieuw georganiseerd in het derde weekend van juni.
Foto’s: © Annelies Diertens / Maxazine