Robbie Williams houdt van Nederland en visa versa; De Britse popster komt dan ook vrij regelmatig naar ons land. De zanger heeft dan na zijn periode in Take That ook genoeg hits gescoord om een avond mee te vullen, zelfs nu hij inmiddels al ruim 10 jaar geen hits meer scoort. ‘The Days’ met Avicii was de laatste, maar wel de laatste in een flinke reeks sinds zijn solodoorbraak met de George Michael cover ‘Freedom’. Robbie kan er nog voldoende op teren en weet de Johan Cruijff Arena er tot twee keer toe mee te vullen. Al was hij ook eerlijk genoeg om bij een interview met Eva Jinek toe te geven dat het tweede concert nog niet uit wilde verkopen. Want zo eerlijk hebben we hem in de afgelopen jaren ook leren kennen.
Van de macho popster uit de jaren ‘90 en ‘00 schroomde Williams afgelopen jaren in een vierdelige Netflix documentaire en de dit jaar verschenen biopic ‘Better Man’ niet om te laten zien welke dieptepunten en mindere kanten van zijn persoonlijkheid langskwamen als prijs van zijn succes. Die oprechtheid heeft hem wel weer opnieuw een gunfactor gegeven die meespeelde in het uitverkopen van deze eerste avond in het Amsterdamse voetbalstadion.
Als support act mocht Davina Michelle met haar band het publiek, dat nog niet allemaal aanwezig was, opwarmen. Ondanks dat ze met haar grootste hit ‘Duurt Te Lang’ begon, moest ze er toch hard aan werken om het publiek mee te krijgen. Hetgeen uiteindelijk na een aantal nummers uiteindelijk lukte bij de hit ‘Hoe Het Danst’. Iets wat toch even een aparte realisatie was dat ze dit nummer deed, zonder dat de gecancelde oorspronkelijke zanger ter sprake kwam.
Van Robbie Williams kun je alle clichés verwachten die horen bij een popshow. Maar al vanaf het begin was er de humor en zelfspot. Zelfs al voordat hij überhaupt op het podium kwam. Op de grote schermen aan beiden zijden van het podium kwamen AI-visuals van Elvis Presley, David Bowie, Freddie Mercury en John Lennon hem aanprezen. Van deze genoemde artiesten zouden op z’n minst Mercury, Bowie en Lennon er de humor wel van in hebben kunnen zien.
De show begon opvallend rockend met de recente single ‘Rocket’ (een samenwerking met Black Sabbath gitarist Tommy Iommi). Dansers, een trap die hij beklom en leek af te gaan als een raket met vuurwerk, een zwevende Robbie aan een koord… het was Robbie Williams ten top, en dat was nog maar het begin. ‘Let Me Entertain You’ kreeg vervolgens de hele Arena los.
Hoe over de top de productie ook mocht zijn; zijn humor en zelfspot zorgden ervoor dat zowel hijzelf als zijn publiek met beiden benen op de grond bleven staan. Net als in zijn biopic (die hij opvallend vaak ter sprake bracht) schuwde hij zichzelf allerminst. Zoals een virtueel intermezzo interview met een Robbie van 17 jaar op de grote schermen die de Robbie van 51 de ene na de andere belediging toedichtte.
Zijn zelfspot ontaardde ook op het kleine podium midden in de Arena. Waar hij met band en zangeressen naartoe liep tijdens een luid meegezongen ‘Road To Mandalay’. Een grappig moment was dat hij enkel met zijn gitarist Tommy kort uitprobeerde welke nummers in Nederland wel hits waren geweest, en welke niet. ‘Let Love Be Your Energy’ bleek te onbekend, en de Dan Hartman cover ‘Relight My Fire’ zou te pijnlijk voor hem zijn geweest. Zoals dat ook voorkwam in zijn biopic haalde hij in zijn Take That tijd toen niet de juiste noten. Toch was er nu een revanche, met een verrassingsbijdrage van Davina Michelle.
Natuurlijk zijn al die hits van de jaren ‘90 en ‘00 een mooie trip down memory lane. Wel dreigt daarmee dat hij vooral daarop moet teren. Eén van de meest recentere liedjes ‘Love My Life’ kreeg ondanks confetti uit de lucht een lauwe ontvangst tegenover hits als ‘Sexed Up’, ‘Supreme’, ‘Rock DJ’, ‘Millennium’ en uiteraard ‘Feel’ en ‘Angels’. Maar als live act kan hij toch nog jaren mee. Wat niet alleen komt door een nog altijd goede stem, goede liedjes, en een goed geoliede show, maar vooral door zijn humor, zelfspot, maar ook zijn oprechtheid.
Meermaals werd benadrukt hoe dankzij hij zijn publiek is, maar ook vooral zijn vrouw en kinderen aan wie hij een gezond leven heeft te danken. Wij zijn daar ook dankbaar voor. Anno 2025 is Robbie niet alleen een entertainer, maar vooral iemand die laat zien hoe je niet ten onder gaat aan succes, en je eigenlijk vooral dankbaar moet zijn voor de mensen om je heen.