Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, november 10
    Trending
    • MICHA is een grootse belofte in de kleine zaal van Simplon
    • Nemo laat in Melkweg zien dat die meer is dan ‘alleen’ Eurovisie-winnaar
    • Luka Cruysberghs in CC Leopoldsburg: Intiem en veelbelovend
    • Parels van de Popmuziek: Het Verhaal achter Osibisa – ‘Sunshine Day’
    • Album recensie overzicht: Rosalía, Portugal. The Man en meer
    • Pynarello brengt Mozart naar de rockzaal met absurdistische opera John Giovanni
    • Bellemont bracht weerbarstige schoonheid naar de Macca Club in Hasselt
    • Shakatak brengt 45 jaar lounge-jazz tot leven in Roermond
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Mumford & Sons – RUSHMERE
    CD Recensie

    Mumford & Sons – RUSHMERE

    By Peter van Cappelle2 april 2025

    Ze werden vanaf hun debuutalbum ‘Sigh Nore’ uit 2009 in één keer omarmd door een groot publiek, en met het daaropvolgende ‘Babel’ uit 2012 werden Mumford & Sons echt een stadionband en headliner op verschillende grote festivals. Ze waren voorloper in de folkrevival waarbij ze het akoestische genre wisten te combineren met een groots geluid voor stadions en festivalweiden. Maar na die twee succesalbums ging het wat hobbelig. Bij het opeens elektrische album ‘Wilder Mind’ viel de publieksreactie op hun koerswijziging niet zoals gehoopt. De daaropvolgende EP ‘Johannesburg’ met Afrikaanse artiesten Baaba Maal, The Very Best en Beatenberg smaakte wel naar meer, maar bleef helaas bij een eenmalige samenwerking. Want het daaropvolgende ‘Delta’ was iets te veel een herhaling van zetten. In de tussentijd na dat album en nu bracht Marcus Mumford nog wel een soloalbum uit, maar verliet banjospeler Winston Marchall de band door niet zulke handige uitspraken en sympathieën op social media. Mumford & Sons was gedegradeerd tot trio. Als trio is er nu na zeven jaar eindelijk een nieuw album: ‘RUSHMERE’.

    In de aankondigingen lieten ze al doorschemeren dat ze meer terug zouden gaan naar het geluid van hun eerste album. Al had de eerste single en titeltrack meer het ruimtelijke geluid van hun tweede album, alsof het kleine broertje van ‘I Will Wait’ was. Bij het beluisteren van het hele album is het grotendeels inderdaad zo vertrouwd dat het klinkt alsof ze oud recept recyclen. Enkel bij ‘Truth’ wordt het opeens wat meer venijniger en rockt het meer, maar dat is een zeldzame uitschieter op het album.

    Voor de rest biedt het album vooral de folk waarmee ze naam maakten. Is dat juist prettig, of toch een beetje een tegenvaller? Eigenlijk beiden. Hier en daar wordt het net iets te veel van hetzelfde en dreigt saaiheid op de loer. Want bij de rustigere nummers ‘Malibu’, ‘Monochrome’, ‘Where It Belongs’ ‘Anchor’ en ‘Blood On The Page’ is het allemaal net tè eentonig. Ondanks de bijdrage van gastzangeres Madison Cunningham in het laatstgenoemde nummer. Een nummer van ‘Caroline’ klinkt dan weliswaar ook alsof het uit de periode 2009-2012 stamt, maar zorgt er met ‘Truth’ wel voor de pit die het album nodig heeft. Of toont juist aan dat er te weinig van dit soort momenten erop staan.

    Fans van het eerste uur die het liefst aan die vertrouwde folksound vasthouden zullen niet worden teleurgesteld met ‘RUSHMERE’. En waarom ook niet? Het is immers het geluid waarmee ze het grote publiek wisten te bereiken, en in november opnieuw in een uitverkochte Ziggo Dome zullen staan. Toch is het album net iets te veel alsof het een tweede deel van ‘Sigh No More’ of ‘Delta’ is geworden. Maar dan het net wat mindere broertje ervan. Het is te hopen dat Marcus Mumford en consorten op een volgend album het toch nog eens een keer aandurven om zichzelf toch nog eens opnieuw uit te vinden in plaats van een oud recept her te gebruiken. (7/10) (Glassnote)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGavin Friday laat publiek genieten van zijn genot in Utrecht
    Next Article The Rose naar AFAS Live

    Related Posts

    MICHA is een grootse belofte in de kleine zaal van Simplon

    Nemo laat in Melkweg zien dat die meer is dan ‘alleen’ Eurovisie-winnaar

    Luka Cruysberghs in CC Leopoldsburg: Intiem en veelbelovend


    RSS Muzikantenbank
    • Experienced Guitarist Looking for Active Band
    • Toetsennist en Zangeres.
    • Velvet Groove Unit zoekt zanger, gitarist & bassist (regio ’t Gooi / Hilversum, 30+)
    • Bassist gezocht voor coverband (regio limburg)
    • Drummer zoekt jaren 60/70 band
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.