Als je zo’n 50 keer het Philips Stadion in Eindhoven kan uitverkopen, mag je jezelf tot de grootsten der groten noemen. Als je jaarlijkse shows dan ook nog eens ‘Groots met een zachte G’ heten, dan weet de gemiddelde Nederlander al genoeg: Guus Meeuwis. Wellicht de best verkopende Nederlandstalige artiest allertijden. Vrijdagavond ving de voorlaatste reeks van zijn ‘Groots’-concerten aan in wat voor sommigen het mooiste voetbalstadion van Nederland is.

Toen Meeuwis enkele maanden geleden aankondigde dat 2024 het laatste jaar zou worden, gingen de kaarten hard. Iedere liefhebber wilde natuurlijk nog minimaal eenmaal de meest Brabantse zanger aanschouwen. Natuurlijk stopt Guus niet met optreden na 2024, maar de stadionconcerten van de sympathieke Tilburger zijn een belevenis waar je absoluut ooit een keer bij moet zijn geweest. En ook dit jaar pakte Meeuwis weer flink uit.

In het voorprogramma werd de Bosche zanger Flemming gelanceerd. Al enige tijd weet muziekliefhebbend Nederland wie de jonge Boschenaar is, maar zo groots als in Eindhoven was het voor Flemming nog niet eerder. Toch werd de zanger door het Eindhovense publiek ontvangen alsof het de hoofdact zelf was. Niet onterecht, want als het aan Flemming zelf, maar ook aan Guus Meeuwis ligt, neemt Flemming het Stadionsstokje over na 2024. Feest met een Grote F, zo werd het al gekscherend voorgesteld. En waarom ook niet? Met zijn hits als ‘Zij wil mij’, ‘Amsterdam’, ‘Paracetamollen’ en ‘Automatisch’ wond hij het publiek in no time om zijn vinger. Het werd in het voorprogramma al meteen een Feest met een grote F, dus die optie om na 2024 over te schakelen naar Flemming zal door het publiek absoluut worden geaccepteerd,

 

Met een videoboodschap van Koning Willem-Alexander en Máxima, gemaakt door Lucky TV, drukte onze koning op de startknop voor eerste optreden van de voorlaatste reeks Groots. Het vuurwerk en de confetti dat uit de kanonnen schoot, was groots, maar zeker niet het laatste van de avond. Met ‘Per Spoor’ wond Guus er geen doekjes om: Het werd feest, en niet alleen voor de eerste rijen in de Golden Circle direct trok de zanger het veld over, via de brug die via de Eretribune naar de West-zijde van het stadion was gelegd, om via de andere zijde weer terug te komen op het hoofdpodium.

Er werd gefeest, er werden tranen gelachen door echte mannen en voor het publiek er goed en wel erg in had, kwamen vrienden Acda en De Munnik het podium op om met de Brabander Ralph McTell’s ‘Streets of London’ te brengen als ‘Op straat’, een nummer dat ook al op de eerste editie van ‘Groots met een zachter G’ in 2006 ten gehore werd gebracht en om de paar jaar terug kwam op de setlist.

Het bekende duo was niet de enige verrassing van de avond. Bijna een jaar geleden trouwde Guus met zijn Manon en het nieuwe nummer ‘Mooier’ was het nummer waarmee Guus zijn trouwdag muzikaal herdacht. Met trouwfotos op de achtergrond bracht Meeuwis samen met zijn getuigen Leo Alkemade, JW Roy, Diggy Dex, Skiggy en Rene van Mierlo een mooie serenade over de liefde, gevolgd door ‘Fantastig toch’, van Diggy Dex zelf.

Er werden meer nummers gebracht die niet van Meeuwis zelf waren, want ook Hazes’ ‘Geef mij je angst’, ‘Zo ver weg’ van Mama’s Jasje en ‘Ik wil je’ van De Kreuners’ kwamen voorbij, net als Acda & De Munnik, die terug kwamen met ‘Het regent zonnestralen’, dat ze met Guus brachten nadat ze eerst nog het nieuwe ‘Morgen wordt fantastisch’ brachten. Het was een geweldige sfeer, hoewel het achterop het veld nog gezelliger leek dan in de die-hard Golden Circle, die wellicht meer bezig waren met het zo dicht mogelijk bij hun held staan, dan te zorgen voor een feest.

Het rustige ‘Toen ik je zag’, bekend van Hero (Anthonie Kamerling), maar geschreven door Guus Meeuwis en diens beste vriend en gitarist JW Roy, werd dor de twee schrijvers akoestisch gebracht, waarna de Meeuwis de drumstokken van zijn drukker aankondigde als toverstokken. “Bij 2 slagen ontploft hier de hele boel, let maar op!”, waarna de eerste slag van ‘He dondert en het Bliksemt’ de confetti liet ontsteken en het hele publiek het spreekwoordelijke dak van het Philips Stadion er af liet blazen. Ondanks verbod om met bier te gooien, gingen toch enkele glazen bier de lucht in en polonaises trokken door het hele stadion.

Rustigaan richting het einde trokken Meeuwis en zijn mannen heel even van het podium weg en werd midden op het veld een podium de lucht in getild met Dj Fuente, die in enkele minuten de sfeer zou moeten oppompen voor het einde. De keus is wellicht wat apart, en slechts een klein deel van het publiek begreep de keuze voor de DJ. Voor het grootste deel trok het publiek dus snel naar de aanwezige barren of de toiletten om op tijd terug te zijn voor het einde van de avond.

De finale werd ingeluid met het energieke ‘Ik wil je’, gevolgd door het officieuze volkslied van de mooie provincie Brabant, waarna de mannen het podium verlieten, en al snel terugkeerden voor een korte toegift. ‘Jij en ik’ werd een samenzang, totdat het hele stadion meedeed met de zes zinnen, en met het malancholische ‘Genoten’ kwam er dan toch echt een einde aan het programma van de avond. Tweeënhalf uur Guus Meewis en vrienden, 50 keer 35.000 toeschouwers. Het is slechts een enkeling gegeven. Groots!

Foto’s (c) Bas Oeijen

Deel: