Pentatonix, de Grammy-winnende a capella-groep, had woensdagavond hun eerste optreden in AFAS Live in Amsterdam sinds 2016. Gepland in 2020 werden de concerten meerdere malen verzet. Toch verkocht de groep beide Amsterdamse data uit. Als een van de meest populaire a-capella groepen ter wereld stelde Pentatonix de fans die reikhalzend uitkeken naar hun terugkeer naar Amsterdam niet teleur.

Sterk voorprogramma van Ellie Dixon

Het voorprogramma werd verzorgd door de indrukwekkende Ellie Dixon. De vrolijke indiepop die de Britse de zaal in slingerde werd al snel enthousiast omarmd door het publiek. Logisch, want de performance stond als een huis. In haar eentje veroverde ze de AFAS Live snel genoeg in het te korte half uur. Ellie zong en sprong over het podium en deelde koekjes uit tijdens het poppy ‘Biscuits’ om af te sluiten met ‘Swing’. Ellie kondigde slim nog snel aan dat ze op 12 oktober in Paradiso staat, maar vergat daarbij dat die zaal waarschijnlijk snel te klein zal zijn voor Dixon.

Pentatonix breekt de zaal af

Het concert van Pentatonix (vaak afgekort tot PTX) in AFAS Live in Amsterdam was er een om niet snel te vergeten. De groep zette vanaf openingstrack ‘Sing’ tot en met de afsluitende ‘Bohemian Rhapsody’ een afwisselend optreden neer dat het publiek van begin tot eind op de been hield. De zaal viel doodstil toen ‘The Sound of Silence’ van Simon & Garfunkel werd gebracht. Het hoogtepunt van de avond was echter toen ze hun beroemde Daft Punk-medley uitvoerden, die door het publiek volledig werd meezongen. De enige dame in het gezelschap, Kirstin Maldonado was goed bij stem en bracht het nummer naar grote hoogten. De energie in de zaal was voelbaar toen de groep onder aanvoering van Scott Hoying hun populaire covers ten gehore bracht. De harmonieën en beatboxvaardigheden van Kevin Olusola lieten het publiek met ontzag achter. Een perfecte mix van de originele nummers van de groep en enkele van hun meest populaire covers, waaronder hun beroemde Daft Punk mashup en Lady Gaga’s ‘Shallow’ zorgden voor meerdere hoogtepunten.

Cello

De hits volgden elkaar in rap tempo op met meerdere medleys en mashups, waarbij zelfs ‘Boom boom boom’ van onze eigen Vengaboys niet werd overgeslagen. Gedurende de hele avond had de groep daarbij een enorme interactie met het publiek, met als hoogtepunten de 4 stemmige samenzang op ‘Hey Jude’ en de geweldige medley van Kevin en Matt Sallee. Ook bijzonder mooi was het cello-spel van Kevin, waarbij Pentatonix klassieke muziek van Beethoven en Bach vermengde met moderne Beatbox. De heren componisten zouden zich omdraaien in hun graf om beter te kunnen luisteren, zo bijzonder goed.

Eurovisie Songfestival voor PTX?

De avond eindigde met een staande ovatie van het publiek en de fans verlieten met een opgetogen gevoel de zaal. Pentatonix bewees eens te meer waarom ze een van de meest populaire a capella-groepen ter wereld zijn. Wellicht dat de AVROTROS eens naar Pentatonix moet kijken als ze weer een inzending zoeken voor het Eurovisie Songfestival. Succes dit keer wel gegarandeerd.

 

Deel: