Ruim twee jaar lang is er door een collectief van nieuwe musicalmakers gewerkt aan een vooruitstrevende voorstelling die het publiek in vijf verhalen meesleurt naar de uithoeken van seksueel grensoverschrijdend gedrag; LOKROEP de eerste Nederlandse musical over #metoo. Een heftig thema, maar niet per se een loodzware voorstelling. Bedenker en creatief leider Anouk Beugels: ‘Ik ben ervan overtuigd dat de musical het hart en hoofd kan samenbrengen. Het is onze missie om voor een breed publiek hoogwaardige musicals te maken over actuele maatschappelijke thema’s zoals #metoo’. Op 23 juni aanstaande zal LOKROEP in première gaan in DeLaMar West, de try-outs en pre-première zijn komende week te zien in Werkplaats Walhalla in Rotterdam.

LOKROEP is de eerste voorstelling die ontwikkeld is door NANOEK. ‘De keuze voor het thema #MeToo zat al heel lang in mijn hoofd. Ik heb -net als velen met mij – persoonlijk ervaren wat machtsongelijkheid voor verantwoordelijkheid met zich meebrengt en wat het kan betekenen als er misbruik van wordt gemaakt,’ aldus Beugels. De verhalen van LOKROEP zijn stuk voor stuk geschreven nog voordat de #MeToo-gebeurtenissen in Nederland begin 2022 een dieptepunt bereikten. ‘We zijn met een aantal scenes zelfs ingehaald door de actualiteit, waardoor we soms moesten kiezen om stukken te schrappen. Wel voelden we hierna nog sterker de noodzaak om deze voorstelling te maken.’ Binnen de raamvertelling staan de spotlights niet alleen op de directe slachtoffers en de daders gericht. LOKROEP, de #wetoo musical laat het complexe systeem rondom grensoverschrijdend gedrag zien. Dus ook aandacht voor de mee-lachers, de wegkijkers en de schouderophalers. Uiteindelijk speelt iedereen – op wat voor een manier dan ook – een rol in dat systeem, vandaar de ondertitel: de #wetoo musical.

Na jarenlang artistiek leider te zijn geweest bij Codarts Rotterdam, signaleerde Anouk Beugels dat de roep om vernieuwing van het Nederlandse musicallandschap onbeantwoord bleef. ‘Er is eindeloos door de hele culturele sector over gepraat, maar nergens zag ik het lef om zaken ècht anders aan te pakken: in vorm en verhaal, in samenwerking, in inzet van muziek en met nieuwe gezichten.

Beugels startte NANOEK om ruimte te geven aan talentvolle schrijvers en componisten die het musical vak vooruit kunnen stuwen zoals dat ook in het off-Broadway circuit in New York en Londen gebeurt. Met LOKROEP worden de grenzen van musical opgerekt, nieuwe dingen uitgeprobeerd en is dit vervolgens getoetst bij het publiek; onder andere bij het O-festival en bij De Balie in Amsterdam. Tegelijkertijd zal NANOEK altijd het ambacht van musical blijven omarmen.

LOKROEP is geschreven en gemaakt door een creatief collectief van talentvolle musical-performers, veelal met ook een makerstalent. Zo is de muziek van LOKROEP gecomponeerd door Job Greuters. De vijf verhalen zijn geschreven door meerdere scenaristen, waaronder Elisabeth van Nimwegen en Marijn Bellaard, waarvan de laatstgenoemde – net als Job – ook als performer op het podium staat. Beugels pleit voor het verdwijnen van ‘hokjes’ in het maakproces. De cast van LOKROEP bestaat verder uit Charlotte Dommershausen (Annie, The Last 5 Years), Lisse Knaapen (In het Licht, Soldaat van Oranje – De Musical), Tjyying Liu (scenario ‘Zucht’, Gouden Kalf nominatie, performer), Saskia Mees (toneelgroep De Appel, ALBA Theaterhuis), Shanice Redan (Radio6 Soul en Jazz Talent, Music Matters Award) en Okke Westdorp (bestuurder culturele sector).

Deel: