Het was een historische avond. Vrijdagavond 10 september 2021. De eerste avond dat de grote zaal van de Ancienne Belgique weer vol liep met volk dat kwam om te feesten en te genieten van muziek. De eerste avond nadat de AB maar liefst 18 maanden gesloten is geweest vanwege het Covid virus.

Ruim voor aanvang van het concert had zich buiten een geduldig en langzaam voortbewegende rij van mensen gevormd die door de vriendelijke en gastvrije medewerkers van de AB netjes naar binnen werden geholpen. Het Covid Safe Ticket protocol werkt perfect. Daar kan een land als Nederland nog wat van leren. Eerst de QR code scannen in combinatie met een identiteitsbewijs, daarna de normale ticket controle. 2000 bezoekers, geen probleem. Petje af voor de Ancienne Belgique.

Voor het publiek was het duidelijk, hier stond wat bijzonders te gebeuren. In de zaal was, voorafgaand aan de eerste tonen van de band, een fijne soort optimistische vibe te voelen, die door velen herkend werd. Een soort bevrijdende atmosfeer. We stonden daar gewoon met een juupke of iets anders in de hand. Gezellig wat babbelen met elkaar, zonder mondkapjes. Zoenen mocht, omhelzen mocht. Zo gewoon en toch zo speciaal op deze avond.

Clouseau had zijn tournee om het meest recente album ‘Tweesprong’ te promoten al twee keer uitgesteld vanwege corona, maar nu was het dan zover. Om kwart over acht dimde het licht en het gejuich van het publiek verried al dat de motivatie ruimschoots aanwezig was om er een mooi feest van te maken.

De band trapte furieus af met ‘Tweesprong’, het titelnummer van het recentste album. Duidelijk meer rock dan de studio-versie was het de perfecte opener. Badend in het paarse licht liet het zevenkoppige Clouseau meteen horen dat ze er meer dan klaar voor waren. Solide en soepel spelend overtuigde de band meteen. En wat een prachtige en spectaculaire lichtshow stond er weer op het hoofdpodium van de AB.

Na het eerste nummer nam Koen Wauters meteen de tijd om stil te staan bij het recente overlijden van Stefaan Fernande, de legendarische Belgische songwriter die Clouseau met ‘Nobelprijs’ hun eerste grote hit gaf, waarna er nog velen volgden. Duidelijk aangeslagen droeg Wauters de avond op aan Fernande. Meteen daarna speelde de band ‘Nobelprijs’.

De extra lading die het nummer mee had gekregen door de mooie woorden van Koen maakten dat er een collectieve rilling door het publiek ging, dat het nummer van het eerste tot aan het laatste woord meezong en overnam van de band. Prachtig. Het zijn concert ervaringen als deze die de aanwezigen lang zullen bijblijven. Chapeau.

Daarna was het voelbaar en misschien zelfs wel zichtbaar dat zanger Koen Wauters het besluit nam om deze avond legendarisch te maken. Hij gaf zichzelf volledig, en in zijn gedrevenheid was het zichtbaar hoe hij de rest van band daarin meenam. De begeestering nam alleen maar verder toe.

Slechts een paar nummers later sloeg de vlam pas echt in de pan. ‘Lieve Louise’ een nummer dat inmiddels meer dan dertig jaar oud is liet de AB ontploffen. Alsof de drie generaties in de zaal een mond hadden, zo werd het nummer van a tot z gezongen. De band vond het goed en zag het gebeuren. Andermaal kippenvel.

En zo werkte de band langzaam aan naar steeds meer apotheosen toe. Clouseau, de band die kan blijven geven. Hun catalogus kent inmiddels meer hits dan boer Joël en zijn zoon Mark ooit Filipijnse vrouwen naar Ieper kunnen halen.

Ze kwamen allemaal voorbij deze avond, en de band speelde ze. Wat een solide band is dit inmiddels geworden. Door de twee koperblazers had band de ruimte om de arrangementen extra mooi aan te kleden, waardoor ook de oude hits klonken als om door een ringetje te halen. Die kunnen nog makkelijk drie decennia mee, en dan zullen de kleinkinderen van de fan van vandaag in de zaal staan om mee te zingen met opa Kris en Koen.

‘California’ van het nieuwe album heeft alles in zich om een nieuwe publiekslieveling te worden bij live concerten, zeker als ze het, zoals nu, een tandje rockender spelen dan de studio versie op het album.

Clouseau speelde het publiek totaal van de wereld deze avond, waarin Koen Wauters, als ware hij een prediker voorging in wat deed denken aan een hoogmis om de culturele bevrijding van Covid te vieren. ‘Anne’ met twee akoestische gitaren was andermaal een mooi moment om de parochie de zang te laten overnemen. Allengs werd de ritmes heter en muziek heftiger. Of Koen kan dansen, is een onderwerp dat ter discussie kan staan, maar dat zijn nog steeds soepele heupen en katachtige sprongen het publiek meenemen in zijn enthousiasme in nummers als ‘Shaken & Grooven’ staat buiten kijf.

Clouseau blijkt, ook na ruim dertig jaar aan de top nog steeds relevant is, zo blijkt uit hun laatste album ‘Tweesprong’. Live blijkt de band nog steeds de maatstaf te kunnen zijn voor een top live optreden. Dat de band een publiek dat uit drie generaties bestaat nog steeds zo in vervoering kan brengen spreekt enorm voor hun vakmanschap en showmanschap. De band heeft inmiddels een veelheid aan nummers toegevoegd aan het collectie Vlaamse en Nederlandse culturele geheugen. De erkenning hiervoor kregen ze deze avond van hun publiek, dat dankbaar en platgespeeld de AB verliet, na dit legendarische optreden.

Deel: