In de muziek is het een begrip geworden: ‘featuring’. Een Engelse term die veel meer uitdrukt dan het Nederlandse ‘samenwerking’. Het is internationaal, wereldwijd, en het leidt tot kruisbestuivingen die je in een bandvorm nooit zou bereiken. Soms sneeuwen deze gastbijdragen wat onder in de berichtgeving. Vandaar deze terechte aandacht voor onze Nederlandse Lis van den Akker, doorgewinterde featuring artieste die al mooie samenwerkingen op haar naam heeft staan en van wie er nog vele zullen volgen.

Vaak zitten de gastbijdragen ergens in de elektronische hoek. Zo ook bij zangeres en producer Lis, die trots vertelt over haar bijdragen bij Felix Marc, Jean Marc Lederman, Frozen Plasma and many, many more… ”Ik luister altijd heel kritisch voordat ik mijn stem leen voor een nummer of een project. Het moet bij me passen, ik moet me er prettig bij voelen.” Met haar ervaring en kwaliteit krijgt ze genoeg aanvragen. “Ik stuur meestal ook meer vocals op dan de bedoeling is. Dan kun je er ook beter bepaalde gevoelens in verwerken. En als dan alles klopt in de song, met de arrangementen en instrumenten, en beide partijen zijn tevreden… dan ben ik echt trots. Het is meer dan gewoon inzingen, wat sommige mensen wel eens denken.”

Haar roots liggen ‘gewoon’ in een bandstructuur. ”Ik zong van mijn zeventiende tot mijn dertigste in Misery. In het begin was het gothic wave, maar de sound ging steeds meer richting elektro, met synths en drumcomputers.” Ze voelde zich er prima thuis. “En het ging eigenlijk ook goed. We hadden geregeld shows in Nederland. Maar we kwamen niet echt veel verder. We hadden een eigen sound maar misschien waren de mensen er nog niet aan toe.”

Ook haar eigen smaak veranderde en ze ging samenwerken met buitenlandse bands en artiesten, featuring dus. “Zo ontmoette ik het Duitse duo Frozen Plasma met zanger Felix Marc en producer Vasi Vallis. Vasi heeft me eigenlijk ontdekt. En met Felix heb ik ook nadien veel samen gewerkt.” Door de samenwerkingen werd haar netwerk steeds groter, en haar naam steeds bekender. Wat haar ook meer features opleverde zoals met Grendel en State of the Union. “Ik kreeg ook steeds meer vragen voor optredens.“ Met Die Krupps als voorlopig hoogtepunt. “De grootste droom die uitkwam. Frontman Jürgen Engler had gereageerd op een song die ik had ingezongen voor Komor Kommando. Zo stond ik opeens op het podium met mijn grote idolen. En ben ik ook te horen op hun twee nieuwe albums… Geweldig!”

Lis heeft haar muzikale voorkeuren, daar komt ze ook voor uit. ”Maar ik ben wel vrij breed. Ik doe EBM (Electronic Body Music), synthpop, ballads, trance, rock en industrial. Zo kan ik mezelf ook blijven ontwikkelen. Steeds nieuwe dingen doen en uitproberen; Lekker verfrissend ook. Na al die jaren zit ik ook in de positie dat ik veel word gevraagd. En als dat te veel wordt, dan ga ik gerichte keuzes maken. Ik heb naast de muziek ook nog een ander leven.” Behalve tijd speelt ook kwaliteit een rol. “Ik wil het natuurlijk ook gewoon goed doen. Er staat toch feat. Lis van den Akker op de songtrack.”

Ze heeft al een leven als bandlid en een carrière als gastvocalist. Nu denkt ze ook na over een eigen album, met eigen lyrics. Sterker nog, ze is er al druk mee bezig, samen met Jean Marc Melot. “Hij is bekend van Modern Cubism waarin hij dan weer samenwerkt met Jean Luc De Meyer.” Juist ja, die van Front 242, één van de Belgische EBM pioniers uit de jaren ’80. De wereld is klein…. “

“Het is prachtig om mijn eigen teksten te schrijven. Mijn lyrics liggen dicht bij mijzelf en zijn heel duister.” De goedlachse Lis dempt haar stem en wordt heel serieus, bijna emotioneel. “Ik heb best veel meegemaakt in mijn leven; Jean Marc trouwens ook. In onze muziek geven we er een staartje aan. Daarmee kunnen we zware dingen wat gemakkelijker verwerken, als een soort therapie. Ik kan echt iets van me af schrijven.” Maar dat gaat niet altijd even makkelijk. “Soms komt het net te dicht bij me. Je kunt de tekst dan wel schrijven, maar je kunt ze nog niet zingen. Te emotioneel, een strijd tegen onmacht. Dan moet je het even de tijd geven en kun je het later weer oppakken.” Daarom duurt het project met Jean Marc Melot ook wat langer. “Ja, wat dicht bij je staat duurt gewoon wat langer, vreemd hè? Maar het gaat nu weer goed met me, gelukkig. En de muziek blijft me energie geven.”

Lis van den Akker is zangeres, producer én een sterke persoonlijkheid. Geen wonder dat juist Annie Lennox, zangeres van de legendarische Eurithmics, een groot voorbeeld is. “Een powervrouw met een geweldige stem”. En een bron van muzikale inspiratie, naast bijvoorbeeld Depêche Mode, maar ook Michael Jackson. ”Terecht the King of Pop. Alleen al om die beats, heel knap. Als je er dikke synthesizers onder zou zetten, nou, dat zou wel werken, denk ik. Haha.” Ze valt nu eenmaal op ritmes… “Maar ook rock is interessant. Zo ben ik nu bezig met het project Absynth Asylium met de gitarist van Grendel… Poprock en catchy. Daar word ik heel happy van.”

Happy… Het gaat dus goed met de persoon Lis. En het gaat minstens even goed met de muzikant Lis. Ze smelten heel mooi samen in de projecten die ze doet. Projecten vol kruisbestuiving tussen haar persoon en haar muziek. Laten we ervan genieten: Lis van den Akker feat. Lis van den Akker.

Podiumfoto (c) Alexander Jung
Portretfoto’s (c) Lis van den Akker

Deel: