Buiten begint de herfst zich van haar beste kant te laten zien, maar binnen in de Rabozaal van het Parkstad limburg Theater in Heerlen liet het Zuid Afrikaanse Ladysmith Black Mambazo op zaterdag 10 november de zomerzon weer schijnen.

De Rabozaal mocht dan niet helemaal uitverkocht zijn geweest, veel stoelen waren er toch niet meer beschikbaar. In het gemêleerde publiek kon je een bouquet aan talen onderscheiden, wat eens temeer bewees dat Parkstad Limburg Theater een euregionale functie vervult.

Ladysmith Black Mambazo is wereldberoemd sinds ze een verdiende plek op het wereldtoneel geboden kregen door het ‘Graceland’ album van Paul Simon, waarop het koor extra schittering geeft aan de muziek door hun samenzang. Inmiddels is het koor talloze Grammy Awards en zelfs een Academy Award verder, en mogen ze met gemak de titel van meest succesvolle wereldmuziek-act ter wereld dragen.

Ladysmith Black Mambazo is niet een act die bouwt op individuen of ‘stardom’, het is een sterk collectief dat al 58 jaar lang optreedt en nu nog steeds 6 maanden per jaar op tournee is. De charismatische leider Joseph Shabalala die de mensen kennen van de ‘Graceland’-tijd heeft zijn pensioen genomen en de muzikale leiding overgedragen aan zijn vier zonen die nu in het koor zingen.

Voor een veelkleurige achtergrond, waarop smaakvol projecties te zien waren van abstracte Afrikaanse figuren, kwam het negenkoppig koor op om in te zetten met ‘Nomathemba’ van het album ‘Long walk to Freedom’ uit 2006. De zaal werd meteen muisstil. Heel bijzonder is het zo’n grote concertzaal bespeeld te zien worden door 9 mannenstemmen die in perfectie samen zingen. Albert Mazibuko, al lid van het koor sinds 1968, is duidelijk als een vader voor de rest van de jongere zangers. Er hing een sereniteit in de zaal toen de muziek verder ging. Een bijzonder indrukwekkende vertolking van hun ode aan Nelson Mandela ‘Long Walk to Freedom‘ hield de zaal voor meer dan 7 minuten in zijn greep. Je kon een speld horen vallen. In dit nummer zijn de zangstijlen sicathamiya en mbube, die zo typerend zijn voor Ladysmith Black Mambazo, goed te horen, de bekende dentale klik kwam goed naar voren.

Het nummer is een orale geschiedenisles over de weg die Zuid-Afrika heeft afgelegd naar de democratie. Indrukwekkend. Natuurlijk was het publiek gekomen voor de grote successen die het koor vierde na hun samenwerking met Paul Simon, en ook deze avond zong het koor uiteraard ‘Diamonds on the soles of her Soes’ en ‘Homeless’ Indrukwekkend, en het hoogtepunt van de avond was de vertolking van ‘All women are beautiful’.

Er werd gedanst, gelachen, verhalen verteld over leven, liefde en verzet. De boodschap die overeind bleef staan is dat liefde alles overwint, en al lijkt dat wat zoet voor de gemiddelde Europese muziekconsument, het is toch de realiteit waarin Ladysmith Black Mamba groot is geworden. Het is deze authenticiteit waarmee het koor het publiek voor zich innam en respect afdwong.

De jonge Thulani Shabalala bedankte nogmaals de Nederlanders voor hun steun in de strijd tegen de apartheid, en nodigde iedereen toch vooral uit om op vakantie te komen naar Durban, in Zuid–Afrika, en vooral de euro’s niet vergeten mee te nemen. Al na 75 minuten al kwam het optreden tot een einde met een vertolking van ‘Amazing Grace’. Een staande ovatie viel Ladysmith Black Mambazo ten deel, en zeer terecht.

Foto’s (c) Patrick Strouken / Maxazine

Deel: