Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    dinsdag, augustus 5
    Trending
    • Meester van het geluid: Alan Parsons over het digitale tijdperk
    • F1 The Movie (2025)
    • Lalah Hathaway – Vantablack: Expansion Pack
    • Clip-primeur: Wave a Way – WEIGHTless
    • Een goede stemming bij Bear’s Den in de DomusDela in Eindhoven
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Gazebo’s ‘I Like Chopin’
    • Album recensie overzicht: Debby Friday, Carl Craig en meer
    • Album recensie overzicht: Robert Plant, Buddy Guy en meer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Concertverslag»Shoegazing met The Jesus And Mary Chain in Paradiso
    The Jesus and Mary Chain
    Concertverslag

    Shoegazing met The Jesus And Mary Chain in Paradiso

    By Serge van de Lisdonk20 april 2017

    The Jesus & Mary Chain stond bijna 25 jaar geleden voor het laatst op een Nederlands poppodium. (Het optreden op Best Kept Secret in 2015 niet meegerekend). Na de reünie in 2007 kwam er vorige maand zowaar het nieuwe album ‘Damage And Joy’ uit. Er werd van te voren geen feest verwacht van de broers, want de kans dat ze de hele avond naar hun schoenen zouden kijken was vele male groter.

    The Jesus And Mary Chain

    De heren zijn inmiddels een stuk ouder en de scherpe randjes van het rebelse gedrag zijn inmiddels verdwenen. Een klein handje vol bezoekers van vanavond zal dat misschien ooit gezien of gehoord hebben. Optredens van een kwartier met de rug naar het publiek of spugend naar aanwezige pers werden een handelsmerk. Gelukkig hebben ze het werkwoord “shoegazing” nog wel in ere weten te houden. Waar het ooit de gekscherende manier van optreden was (het staren naar de punt van je schoen) werd later een eigen muzieksoort.
    Veel lagen gitaar over elkaar heen leggen wat destijds door The Ramones wereldwijd werd gemaakt. De zogenaamde “stofzuigersound” was gelukkig ook nog bij The Jesus And Mary Chain aanwezig.

    Weinig woorden

     

    Waar vroeger het concert slechts 15 minuten kon duren, was het in 2017 de tijdsaanduiding dat het concert te laat begon. Met het nieuwe album onder de arm was de opener ‘Amputation’ een mooie start. Een beetje saai wellicht, maar kenners weten dat het vijftal een starthulp nodig hebben. Met ‘April Skies’ en ‘Head On’ werden toch al rap twee populaire tracks braafjes weggewerkt. Want braafjes was het allemaal wel de eerste helft van het concert. Nu is frontman Jim Reid al zeker geen man van veel woorden maar blijft geestig om te zien dat zijn podiumgedrag verdraaid veel lijkt op dat van generatiegenoot Karl Hyde (Underworld). Het ziet er allemaal een beetje onwennig en ongemakkelijk uit, zelfs na decennia aan podiumervaring.

    Gezamenlijke moshpit

    Zoals verwacht ging in de tweede helft van het concert het gaspedaal er op. Een stampvolle Paradiso gaf de band genoeg energie om een tandje bij te schakelen. Bij de laatste twee nummers voor de toegift kwamen de gitaristen voeten te kort om de tientallen voetpedalen te kunnen bedienen. Een muur aan geluid bij ‘Halfway To Crazy’ en een bak scheurende gitaren bij hoogtepunt ‘Reverence’ was het sein voor het uitzinnige publiek om los te gaan.

    De ingeplande toegift werd luidkeels goedgekeurd door de fans, die voor een groot deel over waren gekomen van het Verenigd Koninkrijk! Een mooie mengelmoes van jonge corpsballen, ouwe punkers en Britse fans verzamelden zich voor het podium. Alsof iedereen wist dat dit waarschijnlijk de laatste keer is dat de Schotten in Paradiso zouden staan. Een mooie gezamenlijke moshpit was het gevolg. The Jesus was een paar dagen na Pasen weer opgestaan in de voormalige kerk, en het bleef nog lang onrustig.

     

    Foto’s: Armand Hoogland

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrimeur: Emil Amos – Lonesome Traveler
    Next Article Kijktip: Roy Orbison – Black and White Night (1988)

    Related Posts

    Meester van het geluid: Alan Parsons over het digitale tijdperk

    F1 The Movie (2025)

    Lalah Hathaway – Vantablack: Expansion Pack


    RSS Muzikantenbank
    • Hardrockband in oprichting zoekt zanger/zangeres
    • Bassist!
    • Gitarist 75 plus
    • Drummer zoekt band
    • Ervaren multi-instrumentalist zoekt band (regio Amsterdam)
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.