Tijdens het schrijven van hun zesde album ‘Dream Machine’, hield Tokio Hotel iedereen buiten de deur. De voormalige tienersterren wilden geen bemoeienis van de muziekindustrie en nu eens alles zelf doen. “Het voelde alsof we terug naar onze roots gingen. Alleen wij vieren in een oefenruimte, net als toen we begonnen.”

Tokio Hotel uit het Duitse Maagdenburg wordt in 2001 opgericht door de tweelingbroers Bill en Tom Kaulitz. Ze zijn dan pas twaalf jaar oud. In 2005 breekt Tokio Hotel groot door met de hit ‘Monsoon’. Vooral in de Duitstalige landen is de band een ware hype, in 2005 en 2006 belanden al hun singles op 1 in de hitlijst. Als Tokio Hotel overschakelt op Engelstalige muziek breidt het succes verder uit. De band valt meerdere keren in de prijzen bij de MTV Europe Music Awards en doet het ook in Japan goed. In 2016 wordt er gewerkt aan het zesde album ‘Dream Machine’.

Muziekindustrie

Tokio Hotel werkte in het verleden vaak samen met een groot team van schrijvers en producers maar daar wilde de band vanaf, zegt zanger Bill Kaulitz. “Het was bijna weer als zestien jaar geleden. We voelden ons super vrij, maakten precies de muziek die we wilden en schreven en produceerden alles zelf. Buiten muziek maken was niks belangrijk. De muziekindustrie kan dingen soms erg gecompliceerd maken, daar wilden we vanaf.”

Ego’s

Het idee om de zaken meer in eigen hand te nemen ontstond tijdens het maken van het vorige album ‘Kings Of Suburbia’ uit 2014. “We deden toen steeds meer zelf en hebben veel zelfvertrouwen aan die plaat overgehouden”, vertelt Kaulitz. “Compromissen sluiten met allerlei betrokkenen begon ons te irriteren. Er zijn te veel ego’s bij betrokken, zo wilden we niet meer werken. Dus nu zijn we gewoon met zijn vieren in een studio in Berlijn aan het werk gegaan. Daar schreven we al snel de eerste vier songs voor ‘Dream Machine’.”

De band was vooral erg te spreken over de single ‘Boy Don’t Cry’. “Toen we die song hadden geschreven, wisten we dat we iets heel goeds in handen hadden. We vroegen ons zelfs af of we nog met iets beters konden komen. Later leek ‘ie weer minder belangrijk maar nu is het de song waar fans live het meest enthousiast op reageren.”

Loyale fans

Tokio Hotel heeft erg loyale fans, merken Bill en Tom. “Sommige reizen echt met ons mee en komen naar wel twintig shows tijdens een tournee. Het is een soort lifestyle voor hen. De meeste zijn samen met ons opgegroeid, het voelt als onze familie.”

(c) FaceCulture

Deel: