Met de toevoeging van de surrealistische fanfare Molino, pianist Matteo Mijderwijk, het neo-klassieke elektronica-duo Perforator, gitarist Bram Stadhouders en indie-classical ensemble Jerboah is de line-up van Cross-linx 2017 compleet. “Het beste indie-classical talent dat we op dit moment in Nederland hebben” aldus festivaldirecteur Frank Veenstra. Mijderwijk, Perforator en Jerboah zijn te bewonderen tijdens de vermaarde Music Mining sessies: het backstage programma waarbij je als bezoeker de artiest van heel dichtbij meemaakt. Cross-linx laat zich met Molino en Bram Stadhouders nu voor het eerst ook buiten de zalen horen. Zo is de prettig ontregelende brass sound van Molino aan het eind van de middag te horen in de hal op het Centraal Station in Eindhoven, Rotterdam, Amsterdam en Groningen. En Bram Stadhouders heet de festivalgangers bij binnenkomst welkom, ’s werelds grootste vervoerbare draaiorgel (De Victory van 10 x 4 meter!) met zijn gitaar en laptop bespelend.

Perforator: Introduceerden de joystick, inclusief bijbehorend scala aan voorgeprogrammeerde geluidjes, als volwaardig instrument. Hun fantasierijke composities krijgen zo een futuristisch tintje, zonder dat het geluid aan geloofwaardigheid inlevert.

olino
: Het Nederlandse Molino omschrijft zichzelf als een surrealistische fanfare. Een treffende omschrijving, want het zevental combineert niet alleen pop met klassiek, maar haalt evengoed inspiratie uit jazz, folk, hiphop en elektronica.

Matteo Mijderwijk: Pianist Matteo Mijderwijk, die tijdens zijn puberteit begon met een goedkoop keyboard gekocht in de supermarkt heeft jaren later een rijke verzameling instrumenten om zich heen verzameld die meestal leiden tot creatieve solo optredens.

Bram Stadhouders: Voor Cross-linx schrijft Stadhouders een nieuw stuk. Met zijn gitaar en laptop stuurt hij ’s werelds grootst vervoerbare draaiorgel De Victory aan.

Jerboah: De zes leden komen uit de pop-, jazz-, theater- en klassieke wereld, maar hebben elkaar op het podium gevonden. Zo bespelen drie van deze multi-instrumentalisten de blokfluit, maar hoor je ook gewone gitaarpartijen en drums in meer traditionele popliedjes.

Eerder bevestigde namen Cross-linx 2017:

Ane Brun & Zapp4: De Noorse singer-songwriter gaat speciaal voor Cross-linx een samenwerking aan met strijkkwartet Zapp4.
Efterklang & The Happy Hopeless Orchestra: Concert versie van ‘LEAVES – The Colour of Falling’, een unieke gezamenlijk gecomponeerde opera door Karsten Fundal en Efterklang met teksten van Ursula Andkjær Olsen.
Hauschka: Staat bekend om zijn sublieme composities die het beste van klassieke pianomuziek combineren met hedendaagse elektronica
My Brightest Diamond: De zangeres die met het grootste gemak switcht van opera naar een marching band processie en van kleine singer-songwriterliedjes naar grootse indie-composities.
D.M. Stith: De singer-songwriter die uitblinkt in een uitermate creatieve samensmelting van gitaarliedjes en ontregelende elektronica.
Shara Nova: Op Cross-linx speelt Nova met My Brightest Diamond, maar is ze ook te horen in het Unrememberd project.
Padma Newsome & Unremembered Orchestra: Newsome speelt mee in het Unremembered project dat bestaat uit het Doelen Ensemble en Codarts Ensemble onder leiding van dirigent Hans Leenders.
Van Dryver: Een betoverende combinatie van de klasse popliedjes van zanger Arjen van Wijk (This Beautiful Mess) met de arrangementen van de klassiek geschoolde saxofoniste Lotte Pen.
There are no more four seasons: Op Cross-linx speelt dit Zweeds-Amerikaanse tweetal ‘Unravelled’: een nieuwe interpretatie van Maurice Ravel’s grote klassieker de ‘Bolero’.
Tu:T: In dit nieuwe project spelen twee leden van dit ensemble samen met sound designer Ekke Västrik een set waarin de combinatie van electronica, glitch en akoestische instrumenten wordt verkend
In Code: Harpiste Gwyneth Wentink, geluidskunstenaar Wouter Snoei en VJ Arnout Hulskamp maakten met In Code een audiovisuele performance waarin harp, electronica en visuals naadloos samensmelten tot een hypnotiserende ervaring.
James Oesi: De jonge Zuid-Afrikaanse contrabassist James Oesi richt zich als één van de weinigen op een solo-carrière als bassist. Een uniek talent!

Deel: