De Londense jazz funk scene, die in de jaren negentig nog een opleving beleefde onder de naam Acid Jazz, is bezig aan een nieuwe opmars en de hedendaagse scene barst van het jonge talent met aanvoerders zoals Kamaal Williams, Alfa Mist en Yussef Dayes. Het geluid van deze generatie is echter minder gepolijst en is beïnvloed door grime, garage en drum & bass waardoor het eigentijds en vernieuwend klinkt. Het is echter ook een geluid dat geïnjecteerd is met een vintage sound uit de jaren zeventig door het gebruik van oude keyboards en analoge synthesizers. Fakkeldrager van het genre Kamaal Williams bracht gisteren, met behulp van drummer Dexter Hercules en bassist Pete Martin, het muzikale vuur naar LantarenVenster in Rotterdam.

Ook gitarist Mansur Brown was meegekomen naar de havenstad en opende de avond met een kort solo optreden. De pas 21-jarige Brown is geen onbekende want hij speelde al mee op het in 2016 uitgebrachte album ‘Black Focus’, dat een samenwerking was tussen Kamaal Williams en drummer Yussef Dayes.

Enigszins verlegen en met behulp van een drumcomputer liet hij flarden horen van zijn debuutalbum ‘Shiroi’ dat eerder dit jaar uitkwam op het eigen en onafhankelijke platenlabel van Kamaal Williams. Zijn talent kwam sterk naar voren in de vingervlugge en snelle solo’s waarin hij moeiteloos van rockende solo’s overstapte op ingetogen jazzriffs. De combinatie van jazz en rock zorgde ervoor dat het spel op zijn klassieke Epiphone Archtop-gitaar de ene keer deed denken aan Jimi Hendrix maar de andere keer aan George Benson in zijn vroege periode. Tussen de mooie instrumentale tracks door was er een dankwoord en “God bless” voor iedereen die de moeite had genomen om naar de show te komen.

Daarna was het de beurt aan hoofd-act Kamaal Williams die duidelijk zin had in een feestje. Kamaal Williams die opgroeide als kind van een Taiwanese moeder en een Britse vader in de Londense wijk Peckham luisterde voornamelijk naar hiphop en garage. Zijn vader liet hem echter kennis maken met jazz en in College studeerde hij muziek en begon hij met het spelen van toetsen en drums. Zijn interesse ging steeds meer richting de jazz funk en ondertussen leerde hij Arabisch. Een jaar of acht geleden bekeerde hij zich tot de Islam en Kamaal is dan ook zijn gekozen Arabische naam. Op de cover van zijn album komen zijn culturele en spirituele inspiratie samen in een Arabisch teken dat getekend is door een Chinese kalligraaf.

Kamaal bracht dit jaar zijn album ‘the Return’ uit, waarop hij moderne jazz funk voorziet van broken beats en warme melodielijnen. Gisteren speelde hij een aantal tracks van het album en liet hij live zien uit wat voor hout hij gesneden is. Als een ware leider stuurde hij de ritmesectie aan met vloeiende en stuwende toetspartijen waarbij het trio elkaar haarfijn aanvoelde. Een uur lang werd het publiek getrakteerd op een constante Groove waarbij veel ruimte was voor veel improvisatie en plezier. Williams daagde de zaal uit en met zijn typische Londense accent verzocht hij het aanwezige publiek om wat energie terug te geven. De hele set was super funky en dansbaar met af en toe een stoot UK garage waardoor met name het publiek vooraan lekker los kwam. Drummer Dexter Hercules die al eerder werkte met Stormzy, Emeli Sande, Lalah Hathaway en Kirk Whalum moest zich in het zweet werken en had zijn handen vol aan de syncopische beats en tempowisselingen, maar wist zich goed staande te houden naast bassist Pete Martin. Martin is de veteraan van het gezelschap en maakte in de jaren tachtig deel uit van het Britse funk duo ‘Linx’, Daarnaast speelde hij de band van free jazz saxofonist Courtney Pine. Met zijn soepele en ontspannen manier van spelen vormde hij samen met Hercules een strakke ritmesectie die de accenten op de juiste plek wist te leggen en daarmee hielden ze de funky vibe er gedurende de hele set in.

De tijd vloog dan ook voorbij en aan het einde van de avond bedankte ook Williams het enthousiaste publiek voor hun komst naar het sfeervolle LantarenVenster-podium. Een publiek dat de laatste jaren ook bestaat uit een flink aantal jonge twintigers. Het genre is nu nog voor muzikale fijnproevers maar verdient zonder meer de aandacht van een groter publiek. De totale muzikale vrijheid en Groove in zijn show zorgen ervoor dat elke track spannend blijft en daar ligt zonder meer de kracht van Kamaal Williams die samen met zijn band het jazzfunkvuur wil laten branden.

Foto’s (c) Perrin Oubrie

Deel: