Op zaterdag 14 april kwam VUUR, de nieuwe band met Anneke van Giersbergen als frontvrouw, naar de Muziekgieterij in Maastricht om daar hun in oktober vorig jaar verschenen eerste album ‘At this moment we are Free – Cities’ te promoten.

De eer om het publiek in de voor de helft gevulde Muziekgieterij op te warmen was voor de Amsterdamse metalband For I am King. De band speelde een energieke set, en frontvrouw Alma Alizadeh wist het publiek goed te bespelen. Strak, hard en tierend liet de band zien wat ze in hun mars hebben. Na de release van hun album ‘Daemons’ in 2016 heeft de band enorm veel kilometers on the road weggevreten, en dat was goed te merken. For I am King is dan ook zeker een band om in de gaten te houden.

Anneke van Giersbergen is een levende legende in de internationale metalscene. Natuurlijk bekend en bemind als de voorvrouw van de melancholische metalband the Gathering, waarmee ze wereldfaam veroverde, maar daarnaast ook als soloartieste en vanwege haar gevierde collaboratie op projecten als Ayreon en the Gentle Storm. De nieuwe progmetal band VUUR liet met het album ‘At this moment we are Free- Cities’ meteen een indrukwekkend visitekaartje achter.

De show trapte af met twee songs van het nieuwe album namelijk ‘Time’ en ‘My Champion’. In een indrukwekkende lichtshow liet de band meteen zien met welke intentie ze naar Maastricht was afgereisd. Vuur is een band waar men internationaal maar beter rekening mee kan gaan houden, want de opening was verbluffend goed en strak. Van Giersbergen was goed bij stem. Het immens volle geluid viel wel op, en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er gedurende het optreden veelvuldig gebruik werd gemaakt van tracks die meeliepen met daarin extra backing vocals, toetsen en strijkersarrangementen.

Anno 2018 is dat ‘normaal’ geworden in de muziekwereld, twee generaties geleden zouden bands er compleet op afgeschreven zijn. Na deze opening speelde VUUR een nummer van the Gathering ‘On most Surfaces’ waar het publiek met veel herkenning op reageerde. De setlist was verrassend sterk opgebouwd en vervolgde met wellicht het beste nummer op het debuutalbum ‘The Marty and the Saint – Beirut’.

Het middengedeelte van het concert was erg fraai, vooral ook juist door de keuzes in de setlist. Vuur verraste met een nummer van the Gentle Storm, ’the Storm’. Daarna nam de band gas terug en stond Anneke letterlijk alleen op het podium met een ode aan de helaas veel te vroeg overleden Chris Cornell. Anneke speelde een prachtig ingetogen versie van het Audioslave nummer ‘Like a Stone’.

In het publiek een groot aantal Ayreon-fans die daarna hun hart konden ophalen met een prachtig gespeelde versie van ‘Valley of the Queens’ niet van Ayreon’s laatste album, maar van het al wat oudere ‘Into the Electric Castle – A Space Opera’. Na deze rustigere interlude nam VUUR onder aansporing van wellicht de beste metaldrummer van Europa, Ed Warby, weer controle over de zaal met een pandemonium aan retestrak uitgevoerde progmetal.

De band eindigde met nog een nummer van the Gathering, ‘Strange Machines’. Voor de encores riep de zichzelf hippie noemende Van Giersbergen de mensen op van elkaar te houden in de metalbubble waarin we met zijn allen zaten. Het leek of ze het serieus meende, maar het weerhield haar en de band er niet van om met ‘Fallout’, oorspronkelijk van Devin Townshend en ‘Reunite-Paris’, de tent vervolgens nog even plat te spelen.

VUUR is geweldig live. In een club als de Muziekgieterij kwamen ze al goed tot hun recht. Ik kan me voorstellen dat deze band op metalfestivals al gauw zal uitgroeien tot een publiekslieveling, zelfs voor publiek dat, net als ik, van huis uit geen metalhead is. In die zin kan ik Anneke van Giersbergen volgen als ze zichzelf dan als hippie neerzet. Met Vuur brengt ze dan alleen ‘metal’ to the people in plaats van flowers.

Deel: