Na hun, volgens de band, grootste clubshow ooit op 3 november jongstleden in de AFAS-Live te Amsterdam, was afgelopen vrijdag de kick-off van de ‘Rolling With The Punches’ tour van de in 1999 opgerichte Nederlandse band Di-rect in de Muziekgieterij Maastricht. De kaarten van deze concerttour waren in no-time uitverkocht. Daarom besloot Di-rect na het festivalseizoen hun tour te hervatten met op dit moment alweer enkele uitverkochte zalen. Aan populariteit heeft deze Haagse rockband duidelijk geen gebrek!

Het tiende album ‘Rolling With The Punches’, waar de naam van de tour naar genoemd is, werd vorig jaar oktober uitgebracht. Hieruit vloeiden onderandere de singles ‘Crazy Madonna’, ‘All The Way’ en ‘With A Little Help’ voort. ‘Love In Kind’ is de laatst uitgebrachte single van het album.

De show en daarmee ook de tour in de Muziekgieterij afgelopen vrijdagavond begon meteen met een rustig nummer van het nieuwe album: ‘Çome Into The World’, gevolgd door een drietal oudere midtempo rocksongs, waarbij vooral zanger Marcel Veenendaal door zijn bijzondere podiumpersoonlijkheid de aandacht van het publiek moeiteloos wist vast te houden. Aandacht was er volop van het publiek, maar van echt losgaan was nog geen sprake. Dit veranderde toen hij aangaf over te gaan op wat nummers van hun laatste album. Het publiek leek duidelijk benieuwd te zijn hoe de vernieuwende klanken van dit album live zouden klinken en het werd ook wel hoog tijd dat er na drie oudere nummers weer een nummer van het nieuwe album tijdens deze gelijknamige tour ten gehore werd gebracht. Ondanks dat de band al 18 jaar bekend staat met een rocksound, klonk ook een bluesy, funky sound uit de speakers. Zelfs blazers waren aanwezig om de nummers een geheel verrassende touch te geven.

Afgewisseld door oudere singles als ‘Times Are Changing’ en ‘This Is Who We Are’ viel de nieuwe sound van het laatste album des te meer op: soul, funk en prima melodieën klonken door de zaal. Het zal even wennen zijn geweest voor de pure rockliefhebbers, maar diversiteit in de hoogste zin van het woord bevat dit album zo te horen wel! Dit bewees meteen dat zanger Marcel Veenendaal alle stijlen moeiteloos beheerst!

Het intro van ‘Crazy Madonna’ liet qua stijl even denken aan een nummer van de Arctic Monkeys en het intro van ‘Lovin’ The City’ aan ‘Satisfaction’ van The Rolling Stones. Ook Prince was in de nummers niet ver weg te denken. Zanger Marcel Veenendaal bewees hiermee ook dat hij moeiteloos een laag en een hoog stemgeluid kan afwisselen. Tijdens een nummer liet hij zelfs zien dat hij buiten zingen ook nog gitaar kan spelen. Gitarist Frans van Zoest, beter bekend als ‘Spike’ liet volop zijn respect hiervoor blijken en de zaal applaudisseerde enthousiast.

Toen werd er om stilte gevraagd. Een luid “Sssssst” klonk door de zaal. Spike en Marcel Veenendaal stonden nog alleen op het podium. ‘Somebody Take Me Home’ werd ten gehore gebracht in de vorm van een prachtig akoestisch samenspel van de twee. Iedereen was er zowel letterlijk als figuurlijk stil van. Het nummer eindigde en het publiek was duidelijk laaiend enthousiast!

De band sloot af met twee toegiften: ‘Crazy Madonna’ en ‘Ricochet’, waarbij Veenendaal aangaf toch wel bekaf te zijn van deze eerste avond van de tour. Veenendaal sloot af door nog even onder begeleiding van een instrumentaal achtergrondmuziekje zijn blouse uit te trekken en zijn bezwete torso te tonen aan het publiek. De band nam afscheid en aan hun gezichten te zien kunnen zij ook tevreden terugkijken op deze startavond van hun kersverse tour. Een avond die ietwat langzaam op gang kwam, maar al gaande een heel verrassend resultaat gaf. Een afwisselende show, mede dankzij het gelijknamige album ‘Rolling With The Punches’!

Foto (c) Anita Martin, AnnaPileaFotografie

Deel: