Voor het gros van Nederland was Ruben Hein een grote onbekende, toen hij begin dit jaar in Kazachstan zijn opwachting maakte in ‘Wie is de Mol?’. De charismatische pianist en zanger werkte zich in enkele weken tijd richting finale in Tblisi, alwaar hij zich ontpopte al winnaar van het programma. Richting zijn omgeving gebruikte de 35-jarige Hein het excuus dat hij in Los Angeles zat voor opnames met een Amerikaans artiest. Niet geheel ongeloofwaardig, want wie de staat van dienst van Ruben Hein kent, weet dat hij eerder al samenwerkte met namen als Simply Red, Olette Adams, Jonathan Jeremiah, Fink en vele, vele anderen. De ware muziekconnaisseur kende de zanger met zijn warme karakteristieke stem echter al lang. Debuutalbum ‘Loose Fit’ kwam in 2010 al uit bij het befaamde Blue Note en inmiddels ligt zijn achtste plaat ‘Groundwork Rising’ in de schappen. Maxazine maakte dan ook graag tijd vrij voor de sympathieke muzikant.

To Jazz or not to jazz…

Wie iets verder terug graaft in zijn geheugen, kwam Ruben Hein al tegen in 2013 en 2014 tijdens Linda’s Zomerweek, waar hij indruk maakte met een aantal diepgevoelige uitvoeringen van favorieten van de gasten van Linda de Mol. Dat Ruben van alle markten thuis is, blijkt uit het feit dat hij erg gemakkelijk van stijl wisselt. Op ‘Groundwork Rising’ komt Hein ten voeten uit als singer-songwriter, terwijl hij in het begin van zijn solo carrière enkele nominaties (en prijzen) in de wacht sleepte voor de Edison Jazz Award en de Radio 6 Soul & Jazz Award. ‘Groundwork Rising’ is geen plaat die je gaat vinden in de nominaties van de verschillende jazzprijzen. “Zeg maar gerust dat het album totaal geen jazz bevat”, geeft Ruben aan, “Het woord Jazz kleeft aan mij. Ik weet nog niet wat ik daarmee moet. Ikzelf zou het album echter niet als jazz bestempelen.” Toch snapt hij het wel als mensen meteen aan jazz gaan denken bij een niet album. “Ik heb natuurlijk wel veel met jazzmuziek, maar ook veel met andere dingen. Ik probeer te vermijden dat mensen mij zomaar in een hokje zetten, ik ben gewoon breed beïnvloed en dat wil ik ook uitdragen.“

Groundwork Rising

Op ‘Groundwork Rising’ trekt Ruben Hein erg richting de singer-songwriters-kant waar hij tijdens zijn tournee met Fink meer dan ooit aan heeft geproefd. “Ik heb ontzettend veel geleerd in die tijd”, bekent Ruben, “Ik was vooraf al groot fan van Fink, dus ik was superblij dat ik mee mocht op die tour.” Ruben Hein is nu 35 jaar maar heeft alles inmiddels al zo’n beetje meegemaakt. Grote stadionconcerten, grote festivals over de hele wereld, gespeeld met het Metropool Orkest, in verschillende stijlen. “Haha, misschien moet ik maar stoppen inderdaad”, lacht hij, “Ik vind het grappig als mensen al die dingen opnoemen. Het is wel een realisatie, ik heb veel meegemaakt. Maar het zijn dingen die op mijn pad zijn gekomen.” Gelukkig is de opmerking om te stoppen maar een geintje. “Er is nog zoveel mogelijk, nog zoveel te doen. Die grote dingen die ik heb gedaan waren meestal dingen met andere artiesten, als onderdeel van een groter geheel. Onder mijn eigen naam is er nog zoveel te winnen. Ik weet niet waar die drang vandaan komt, maar ik ben nog lang niet klaar. Daarvoor ben ik nog te jong. Ja ik heb al eens op Lowlands gespeeld, met Fink, maar ik zou heel graag nog een keer Carré of het concertgebouw willen doen als Ruben Hein. Daar heb ik al wel gespeeld, maar dat went nooit. Behalve als je Youp van het hek of Herman van Veen bent natuurlijk. Het zijn de ‘Cherries on the cake’, dat went nooit. Je hoop gewoon dat dat blijft, dat dat doorgaat.”

Ruben Hein Tournee

Door ‘Wie is de Mol?’ is de bekendheid bij het grote publiek nu even op z’n hoogtepunt. Ondanks dat Ruben direct ‘ja’ zei op de vraag om mee te doen, hoopt hij toch dat mensen naar zijn concerten komen voor zijn muziek. “Je hoopt dat mensen de koppeling maken natuurlijk. Goh, Ruben Hein, wie is dat, wat doet hij dagelijks. En dat ze daardoor geïnteresseerd raken in mijn muziek. De koppeling is helaas niet één op één, dat snap ik ook wel. Maar er is nog leven na ‘Wie is de Mol?’.” En dat klopt, want op 6 april begint zijn nieuwe tour, net een paar weken na de finale van ‘Wie is de Mol?’. Een tour die start in Deventer en hem brengt langs zalen in HilversumBredaHeerlen, Amsterdam, NijmegenZwolle, Tilburg, Leiden en meer. “We staan met vijf man op het podium”, geeft hij aan, “Ik sta niet alleen. We zijn op het moment nog bezig met alles in elkaar te zetten. Dat is wel leuk, want waar ik mezelf uitdaagde om me muzikaal verder te ontwikkelen op plaat, wil ik dat met de live shows ook doen. Ik wil dat mensen het gevoel hebben van ‘Wauw’. Ik geloof wel dat het een heel bijzondere avond wordt. Muziek van mijn nieuwe plaat ‘Groundwork Rising’, die we gaan mengen met wat oudere dingen uiteraard.”

Wie is de Mol?

Door ‘Wie is de Mol?’ geniet Ruben Hein op het moment meer bekendheid. “Ik denk wel dat dat ontwikkelt. Het is nu op zn hoogtepunt, het Mol-verhaal. Het was een bizarre tijd. Maar ik heb er aan meegedaan. Het is iets wat ik gedaan heb en ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik kan het sowieso iedereen aanraden om mee te doen, want het is fantastisch!” Ruben wordt door zijn deelname nu wel meer herkend op straat. “Ja, maar dat hoort erbij. Ik heb het heel leuk gevonden, een ervaring. Het was een krankzinnig avontuur. Ik merk wel dat altijd als het over ‘Wie is de Mol?’ ging, ik bewust langzamer ging praten, om dat ik bedachtzamer moest zijn. Je raakt door deelname gewend om rustiger te praten, te wikken en te wegen, na te denken.“

Cherry on the cake

Een van zijn samenwerkingen was enkele jaren geleden. Na afloop van de Edison Jazz Award uitreiking, speelde Ruben Hein als gast tijdens een nachtconcert van Sheila E. in de Effenaar in Eindhoven. Samen met Candy Dulfer, Marcus Miller, Reinier Baas en Shirma Rouse stond Ruben op het podium waar hij nog vaak aan terug denkt. “Dat was een erg bijzondere avond. Eerst de Edisons en dan ’s nachts met Sheila E.. Dat was weer zo’n ‘Cherry on the cake’. Marcus Miller stond tijdens mijn performance in de coulissen te luisteren. Dat is zo’n held! Toen ik van het podium af ging kwam ik langs hem en kreeg ik een goedkeurende blik en een handshake. Dat is niet mijn dagelijkse leven dus dat zijn dingen, die blijven bijzonder”, glundert hij nu nog na. En terecht. “Ik vraag me wel eens af, wanneer is het genoeg? Ik heb geen idee eigenlijk; Als ik een nieuwe plaat heb? Dan begin je juist weer opnieuw. Dan moet het maar weer lukken. Je bent er dus nooit nooit”, realiseert hij zich. “Maar daar ben ik dan weer grappig genoeg totaal niet mee bezig. Gelukkig maar.”

Bonustracks

‘Groundwork Rising’, het achtste album van de zanger/pianist is nu enkele weken uit. Over een paar weken komt daar een vinylversie van, met twee bonustracks. “Vinyl is weer terug, en het was een bewuste keuze om er twee extra tracks op te doen. Ik vind dat leuk, het zijn twee tracks die niet op de cd kwamen en ik vond het leuk om daar toch iets mee te doen. Het is een leuk extraatje in aanloop naar de tour. Vinyl is voor een muzikant altijd toch wel een bijzonder iets, een hebbedingetje, en ik kijk er heel erg naar uit.“ De teksten op het album zijn geschreven door Ruben zelf, alleen. “Het moest ook wel”, geeft Ruben aan, “Als je verder wil komen moet je gewoon even een keer een extra stap zetten. De teksten heb ik nu zelf geschreven in plaats van samen met iemand anders. Ik heb daardoor wat dieper moeten graven.” ‘Groundwork Rising’ is in alle opzichten een stap vooruit naar het begin. Naar het gevoel van ontdekken en terug naar waar het bij de muziek van Ruben Hein eigenlijk om draait: zijn stem en zijn piano.

Kaarten voor de tournee van Ruben Hein zijn te verkrijgen via www.rubenhein.nl

Let op: Maxazine geeft kaarten weg voor het optreden van Ruben Hein in De Vorstin in Hilversum op 7 april. Kijk hier voor de prijsvraag.

Deel: