2017 Was opnieuw een topjaar voor Metropool. De cijfers laten net als voorgaande jaren een forse groei zien. Het aantal betalende bezoekers steeg opnieuw, van 60.000 in 2016 naar 66.000 vorig jaar. In 2017 bezochten in totaal 80.000 bezoekers een evenement door Metropool georganiseerd. Zij bezochten samen 214 publieksactiviteiten, een recordaantal, waarvan er ook nog eens 34 uitverkocht waren. Niet eerder was dat bij zoveel concerten in één jaar het geval. Het snelst uitverkocht was Lil’ Kleine in oktober: in een uur tijd waren de kaarten weg. Ook voor dit jaar zijn er al voor een aantal concerten geen kaartjes meer te verkrijgen.

Daarnaast was het financiële resultaat beter dan het ooit was in de afgelopen 30 jaar van het bestaan van Metropool.

In 2017 werd eveneens gestart met een pilot op het gebied van programma en marketing tussen Metropool en Atak en in het verlengde daarvan is ook de samenwerking met het Wilminktheater in Enschede in gang gezet. Zo was eind 2017 Madness in Twente te zien en ook de 4 concerten van Marco Borsato in 2018, zullen samen met het Wilminktheater worden georganiseerd in Muziekcentrum Enschede.

2018 Wordt een bijzonder jaar voor Metropool. Het Poppodium staat aan de basis van een nieuw te ontwikkelen Twents Poppodium onder de werktitel ‘Poppodium Twente’.

Na het wegvallen van Atak in Enschede, is Metropool door de Colleges van B&W van Hengelo en Enschede gevraagd een voorstel uit te werken voor de operationele organisatie van het beoogde Twentse Poppodium. Dit voorstel is gebaseerd op het inhoudelijke plan voor één Poppodium voor regio Twente, dat door Metropool en Atak samen werd gemaakt en in november 2017 naar de beide colleges gegaan.

Het Twentse Poppodium zal de komende maanden worden vormgegeven, samen met betrokken partijen, uit beide steden. Twente beschikt straks over een grote verscheidenheid aan locaties en podia met variërende capaciteit. Zowel voor beginnende regionale, underground en upcoming artiesten, als de grotere acts die tot de (inter)nationale top behoren. “We hebben de afgelopen jaren laten zien,  dat popmuziek werkt in Twente en dat het niet locatie-gebonden is.” Hengelo en Enschede zijn verschillend, maar de mensen verschillen niet zo veel.  De ambitie om Twente landelijk op de kaart te zetten is aanwezig  als het gaat om popmuziek in de breedste zin. Het gaat niet alleen om Enschede en Hengelo, of bijvoorbeeld locatie Openluchttheater Hertme, het gaat over heel Twente. “We sluiten geen enkele artiest uit, maar ook niet als het gaat om de professionals die we nodig hebben om aan het Twentse podium te bouwen. We moeten daarbij zoeken naar een juiste balans, waarbij de identiteit van de popcultuur in de verschillende gemeenten op de beste manier zal worden geïntegreerd”, aldus Johan de Jong, directeur Metropool te Hengelo.

Deel: