2017 is weer vrijwel voorbij, vandaar dat Maxazine deze kerst traditiegetrouw komt met een muzikaal jaaroverzicht. In het kort gaan we door het hele jaar heen. Dit uur blikken we terug op juli.

In juli kwam het slechte nieuws: Festival deBeschaving stopt. Eerder maakte de organisatie al bekend dat er dit jaar geen editie kwam. Maar in juli werd ook Stichting deBeschaving door de rechtbank Midden-Nederland in staat van faillissement gesteld. Het festival vond jaarlijks plaats in de Botanische Tuinen op het Science Park Utrecht/De Uithof. Op de laatste editie (2016) waren er optredens van o.a. Jett Rebel, My Baby, Dotan en Skip&Die.

Beter nieuws kwam uit Rotterdam, waar bij de opening van het North Sea Jazz Festival een nieuwe overeenkomst werd getekend waarmee de samenwerking tussen het festival en de stad Rotterdam verlengd werd. Het festival blijft tenminste tot en met 2022 in Rotterdam plaatsvinden. Begin juli beleefde het festival alweer zijn twaalfde editie in Rotterdam Ahoy, de 42e in totaal.

Het festivalseizoen was in juli in volle gang. De Zwarte Cross trok dit jaar zelfs meer dan 220.000 bezoekers! Op het festival optredens van onder anderen Dilana Smith, Guus Meeuwis, The Grand East, Vintage Trouble, Bökkers, Racoon, Chef’Special, Golden Earring, Undeclinable Ambuscade, Dan Baird en natuurlijk Jovink en de Voederbietels.

Er waren ook losse concerten in juli. De meest indrukwekkende concerten van juli waren de twee concerten van U2 in Amsterdam. Eigenlijk was het plan van de Ierse band om dit jaar het langverwachte album ‘Songs of Experience’ uit te brengen en daar een tournee aan vast te koppelen. Het album lag volgens gitarist The Edge al klaar, maar de Amerikaanse verkiezingsuitslag veranderde alles aan dat plan. Het album kwam later uit en het concert in de Amsterdam Arena werd grotendeels een ‘greatest hits’ show. U2 is echter live nog altijd een belevenis.