2017 is weer vrijwel voorbij, vandaar dat Maxazine deze kerst traditiegetrouw komt met een muzikaal jaaroverzicht. In het kort gaan we door het hele jaar heen. Dit uur blikken we terug op januari.

Januari begon direct goed voor Maxazine. Meteen in het nieuwe jaar kondigden we aan te zullen gaan starten met regionale Maxazine sites. In samenwerking met Boris (A.K.A. Bo Saris) kondigden we aan tijdens zeven concerten van de zanger in maart Maxazine Noord Holland, Maxazine Overijssel, Maxazine Gelderland, Maxazine Utrecht, Maxazine Zuid Holland, Maxazine Brabant en Maxazine Limburg te starten. Zeven regionale sites, om muzieknieuws nog dichter bij het publiek te brengen.

Verschillende festivals, zoals Naked Song, Sonic Acts Festival, North Sea Jazz Festival, Mañana Mañana, Down The Rabbit Hole en Welcome to The Village, kondigden in de eerste week van het nieuwe jaar hun eerste namen aan. Ook Coachella maakte de headliners bekend: Radiohead, Beyoncé en Kendrick Lamar.

Niet alleen goed nieuws, maar ook slecht nieuws viel ons ten deel in januari. Peter Sarstedt, zanger van ‘Where do you go to (my lovely)’ overleed op 8 januari aan de gevolgen van progressieve supranucleaire parese. Ook Loalwa Braz overleed op 63-jarige leeftijd. Braz werd bekend als zangeres van Kaoma. In 1989 scoorden ze een wereldwijde zomerhit met het nummer ‘Lambada’. Ook John Wetton overleed. Wetton speelde bas bij bands als Mogul Thrash, Family, King Crimson, Roxy Music/Bryan Ferry band, Uriah Heep, UK, Wishbone Ash en Superband Asia. John Wetton stond bekend vanwege zijn fenomenale basspel. John Wetton is 67 jaar geworden.

Ook Geoff Nicholls, voormalig toetsenist van Black Sabbath overleed in januari. Na 5 jaar Quartz – wiens debuutalbum is geproduceerd door Tony Iommi, gitarist van Black Sabbath – trad Nicholls, samen met zanger Ronnie James Dio toe tot Black Sabbath, dit na het ontslag van Ozzy Osbourne in 1979. Nicholls heeft op 68-jarige leeftijd de strijd tegen longkanker verloren. Bon Iver cancelde in januari ook hun Europese tournee, die op 23 januari TivoliVredenburg zou aandoen. Een echte reden werd niet bekend gemaakt. Maar in januari was er ook weer goed nieuws, want Kensington ontving platina award voor ‘Control’ en Martin Garrix won de Popprijs 2016.