The Leonard Cohen tribute band is op toernee en hun Zwolle was afgelopen zondag een tussenstop na eerder Manhattan en Berlijn te hebben aangedaan. Het is inmiddels een jaar geleden dat Leonard Cohen overleed (op 7 november 2016) en bij deze gebeurtenis werd door de 10-koppige band passend aandacht aan besteed. Zanger Harrie van Hoof bracht een waardig eerbetoon en wist met leuke anekdotes over de nummers kleur aan de presentatie en show te geven.

De band begon met ‘Secret life’ en vervolgde met een triest nummer over muzikanten die in de concentratiekampen terwijl ze muziek speelden hun dood tegemoet liepen in ‘Dancin’ to the end of love’. In het nummer ‘ I’m your man’ zocht de zanger contact met het vrouwelijk schoon in de zaal. ‘Bird on a wire’ werd voorafgegaan door een anekdote over Hydra, waarbij Leonard de vogels op de elektriciteitsmasten aanzag voor toonladders daar ze veelvuldig heen en weer wipten van de ene lijn naar de andere.

In het nummer ‘the Future’ liet de band horen instrumentaal tot veel in staat te zijn want het viool- en saxofoonspel was swingend waarbij het lastig was om stil te blijven zitten. Het concert was zittend en dat was verrassend want de rode draad van de avond was toch wel dat de nummers van Leonard Cohen zeer dansbaar zijn.

Na de pauze startte de band met een sterk begin waarin ‘There ain’t no cure for love’ en This Waltz’ ten gehore werden gebracht. Daarna werd de spanningsboog wat minder. Het viel op dat er veel oude nummers van Leonard werden gespeeld terwijl zijn laatste platen toch ook zeer de moeite waard zijn.

‘First we take Manhattan and then Berlin’ sloot de tweede set af waarbij Herman van Haaren op viool alle credits verdient. In een lekker tempo leken de Waterboys wel op het podium te staan, met zo veel folk en passie werd er gespeeld. De achtergrondzangeressen Lizet van Beek en Annemiek van Eeten zorgden voor een goede back up en vocale ondersteuning waardoor er ondanks de statische show (zanger Harrie zat de hele set op een kruk) voor de nodige afwisseling gezorgd werden.

In de toegift werden de bekendste nummers van Leonard gespeeld ‘Suzanne’ en het grijsgedraaide maar nog altijd prachtige ‘Hallelujah’. Al met al een onderhoudende show waarin veel oud werk op een heerlijke muzikale wijze over het voetlicht werd gebracht.

Foto’s (c) Rene Obdeijn

Deel: