Het einde van de vierdaagse feesten kwam in zicht toen Causes het altaar van de Stevenskerk betrad. Ze waren de laatste act in een mooie rij diverse artiesten. Zanger Rupert Blackman vertelde bij het korte interview met de host Marike Jager, “Tk had veel gespeeld op straat en ontmoette muzikaal gelijkgestemden, daaruit is Causes geboren”. Vorig jaar werd hun eerste en tot nu toe enige album (‘Under Bridges That You Built For Me’) uitgebracht, daarvan werden natuurlijk veel nummers gespeeld die net even anders gearrangeerd waren, speciaal voor deze akoestische sessies, The Church Tour.

Dit was voorlopig hun laatste optreden, ze zitten nu in de Wisseloort studio om nieuw materiaal op te nemen. Voor het eind van de zomer komt er nieuw werk uit, een van die hagelnieuwe songs was ‘Foul For Glory’. Dat begon weer klein en rustig, zoals al hun nummers. Dan komt de stem van Rupert Blackman er duidelijk bij om het af te maken. Causes stond open voor vragen uit het publiek/de fans: “Hoe moeilijk is het om een 2e album te maken?” “Nu hebben we verschillende sounds uitgeprobeerd, het is iets elektronischer geworden. Het schrijven is anders gegaan omdat iedereen meer ontwikkeld is”.

Tijdens ‘The Storm’ maakte Causes perfect gebruik van de geweldige kerkelijke galm. De band had nu al zo’n 35 nieuwe songs op de rit staan, hun favoriete song daarvan was nog niet opgenomen en zal waarschijnlijk ook geen single worden daar het daarvoor niet voldoende hitpotentie heeft, het is wel een mooi nummer getiteld ‘Alibi’. Bij ‘Walk on Water’ wilde het publiek meeklappen, dat werd echter door door Rupert Blackman afgeraden vanwege de galm in de kerk, jammer om zo het enthousiasme af te kappen.

‘Wake me up so I can dream’, weer een nieuw nummer, ze hebben dit al opgenomen en het zou goed een single kunnen worden. Een nummer met wat meer gelaagdheid en een lekkere gitaarsound om het nog wat op te leuken. Lekker in het gehoor liggend refrein, prima keus om als single uit te brengen. Uiteraard kwam hun meest bekende nummer ‘Teach me how to dance’ langs, kleiner en gevoeliger dan ooit.

A capella afsluiten dat is zoals het ook hoort in deze kerk, ‘All for us’ kon dan ook rekenen op een warm applaus van het publiek toen de laatste noten hadden geklonken. Het was wederom gelukt om een spannend en afwisselend programma neer te zetten, voor jong en oud, pop of klassiek, iedereen kwam aan zijn trekken tijdens de vierdaagse feesten in de Stevenskerk.

Foto’s (c) Hans Kreutzer / Maxazine

Deel: