Grootheden als Betty Carter, Nicholas Payton, Chris Potter en Joe Jackson lopen al een tijd weg met hem. Ook werkgever José James steekt zijn bewondering niet onder stoelen of banken: op Facebook post de zanger het ene na het andere filmpje waarin technisch en ritmisch verbluffende staaltjes van slagwerkperfectie worden vertoond. Het bijschrift van James luidt consequent: ‘The legendary Nate Smith’.

Toch heeft drummer, componist en producer Ira Nathaniel ‘Nate’ Smith – afgezien van het respect van collega’s, insiders en studenten – nog niet die status van beroemdheid, voor zover je dat als een criterium wil hanteren. Dat hij het verdient, staat buiten kijf. En zijn langverwachte debuut ‘KINFOLK: Postcards From Everywhere’ kan daar weleens verandering in brengen. In 14 zelfgeschreven composities, waarvan een handvol korte tussenstukken, schotelt Smith een opwindende verstrengeling van jazz, soul, funk en R&B voor.

Nate Smith – KINFOLK: Postcards From EverywhereSmith wordt bijgestaan door een voortreffelijke groep musici: toetsenist Kris Bowers, gitarist Jeremy Most, saxofonist Jaleel Shaw en bassist Fima Ephron. Daarnaast nodigde hij bepaald geen misselijke gastmuzikanten uit, zoals baslegende Dave Holland, saxofonist Chris Potter en gitarist Lionel Loueke. Samen leveren deze muzikanten hun lyrische inbreng waarmee de basis van scherpe ritmes en smaakvolle melodieën kleur en vorm krijgt, op een album dat zich kenmerkt door synergie, schoonheid en optimisme.

Hoewel de instrumentale composities op ‘KINFOLK: Postcards From Everywhere’ domineren, is er op enkele momenten ruimte voor vocale hoogstandjes. Zo siert Gretchen Parlato met haar jeugdige en sensuele stem het rooskleurige Pages. Veelbelovend is de nog onbekende Amma Whatt die intrigeert met haar soulvolle zang in het grootse ‘Disenchantment: The Weight’. In ‘Morning’ and ‘Allison’ kleurt haar stem bijzonder fraai met achtergrondzanger Michael Mayo.

Op ‘KINFOLK: Postcards From Everywhere’ eert Smith het zwarte muzikale erfgoed met bijvoorbeeld Earth, Wind & Fire in ‘Skip Step’ en Miles Davis in ‘Bounce: Pts I + II’. Maar, zo kijkt hij ook nostalgisch en respectvol terug naar zijn jeugd en familie, getuige de korte opnames met daarop de stemmen van zijn ouders. De muzikale vertaling van dat verlangen en sympathie klinkt aangrijpend en oprecht. Een droomdebuut dat met zorg en liefde is gemaakt. (Waterbaby Music) (9/10)

Deel: