Helemaal Melkweg is al jaren het best bewaarde geheim op festivalgebied. Voor slechts tien euro door de vier zalen van de poptempel zwerven om (inter)nationale bandjes te bekijken. Elke editie heeft wel een paar hoogtepunten. De line-up van afgelopen vrijdag bevatte alleen Nederlandse artiesten, maar wederom was het een aaneenschakeling van feestjes.

Radio Eliza en Rob Dekay

Het festival werd geopend door Radio Eliza, winnaars van de Amsterdamse Popprijs 2015. Het afgelopen jaar heeft het zestal flink aan de weg getimmerd en veel exposure gehad op de radio en natuurlijk hun minuutje in DWDD. De Oude Zaal druppelt langzaam vol als de eerste vrolijke indiepopgeluiden te horen zijn. De liedjes van debuut EP ‘Intergalactic Flurny Furby’ deden het uitstekend in de live uitvoering met ‘I [don’t] Care’ als dansbaar hoogtepunt.

Rob Dekay is op dit moment de grote belofte en zal in 2017 absoluut doorbreken met zijn aanstekelijke “nederfolk”. Het nummer ‘Dorst’ is al ruim anderhalf miljoen keer beluisterd op Spotify en de EP ‘Alles Gaat Voorbij’ is een schitterend album gebleken. Helaas was de Rabozaal slechts voor de helft gevuld door het optreden van Diggy Dex in de Grote Zaal, maar dat kon hem zichtbaar niet deren. Met een biertje in z’n hand was het spelplezier er niet minder om. Zelfs de Frans Duijts-cover ‘Jij Denkt Maar Dat Je Alles Mag Van Mij’ werd door het aanwezige banjogeluid een compleet andere versie.

 

Splendid en Rondé

Al ruim 15 jaar zorgt Splendid voor feestende massa’s op festivals en in de vele clubtours. De vrolijke, dansbare muziek moet ooit een inspriratie zijn geweest voor de mannen van Chef’Special om dezelfde soort muziek te gaan maken. Waar zij echter de ZiggoDome uitverkopen blijft Splendid jammer genoeg een beetje achter. De lol op het podium zorgde er al snel voor dat de Oude Zaal tot de nok gevuld werd. Nummers als ‘Again’ en ‘NaNaNa’ zorgde al snel voor een paar blote basten en feestende praktijken. De uitgelaten sfeer maakte dat het publiek zich vakkundig naar de slachtbank van “sitdowns” en “van-links-naar-rechts-lopen” werd geleid.

Je zou bijna vergeten dat Rondé nog geen twee jaar bestaat, en dat ze nog niet eens een album hebben uitgebracht. Toch zijn ze niet meer weg te denken uit de vaderlandse muziekwereld door hun bijzondere en eigen geluid. Het kostte dan ook geen moeite om The Max snel gevuld te krijgen tijdens het optreden. In slechts 40 minuten werden de hits op het publiek afgevuurd.

Kuenta I Tambu en De Kraaien

Kuenta i Tambú (KiT) is de percussiegroep van Roël Calister, broer van zangeres Izaline Calister. De roots van de band liggen in Curaçao en dan met name de Afrikaanse muzikale kant van het Caribische eiland. Verhalen en Drums is de letterlijke vertaling van de bandnaam en daar is eigenlijk alles mee gezegd. Swingende verhalen met een grote diversiteit aan (traditionele) percussie instrumenten zorgden voor een tropisch feest in de grote zaal. De electronische beats, dancehall en bubbling doen het uitstekend in combinatie met de vrolijke gezichten van de band. Vooral ‘Jackhammer’ en ‘Lightswitch’ zijn nummers waarop de combinatie uitstekend tot z’n recht komen.

De Haagse feestgroep De Kraaien kreeg landelijke bekendheid door de hits ‘Ik Vind Je Lekker’ en ‘Pechvogel’. Hoewel leuk op de radio, is het gezelschap vooral berucht om haar live optredens. Er zijn weinig Nederlandse groepen die in korte tijd zo’n feest kunnen maken als De Kraaien. Binnen tien minuten werd een moshpit gevormd die het hele optreden volhield. De snoeiharde beats en elektrogeluiden doen denken aan het energieniveau van Limp Bizkit, maar dan in het plat Haags. De formule van De Kraaien is nog lang niet uitgewerkt en kan nog jaren mee.

 

Foto’s: Armelle van Helden – Maxazine

 

Meer foto’s op onze Facebookpagina

 

Deel: