Melanie Martinez zal de meeste muziekliefhebbers (nog) niet veel zeggen, maar in Amerika kan ze inmiddels niet meer zonder hysterie over straat. Vier jaar geleden brak ze door in The Voice en met coach Adam Levine van Maroon 5 bereikte ze de finale. Vooral haar covers van ‘7 Nation Army’ en ‘Toxic’ werden lovend ontvangen. Concertorganisator Greenhouse Talent heeft altijd een neus voor megatalenten als Martinez en haalde haar naar Paradiso, dat in een half uur uitverkocht raakte. Maxazine was erbij om dit talent te aanschouwen.

Meerkleurige knotten en stilstaande biertaps

Naast de opvallende verschijning die de zangeres zichzelf heeft aangemeten, zijn vooral haar videoclips een waar kunstwerk. Denk aan Tim Burtons ‘Charlie And The Chocolate Factory’ en het is net of Melanie rechtsstreeks uit deze set is komen wandelen. De Paradiso is al ruim twee uur voor aanvang gevuld met voornamelijke jonge, vrouwelijke fans die zich aan dit thema hebben gehouden. De meeste gekapt met 1 of 2 knotten, staarten, vlechten en het liefst in twee verschillende haarkleuren.

Hoewel afgeladen vol, leek de Amsterdamse poptempel spookachtig verlaten. Lege rookruimtes, lege mannentoiletten, geen rijen voor de bar en stilstaande biertaps. Als verloren geesten waren slechts enkele verdwaalde tienermeisjes te horen die in het doolhof van de Paradiso zich een weg naar de zaal trachten te vinden. Het belooft een bijzondere avond te worden.

Alvarez Kings

Voorprogramma’s zijn in het algemeen zoethoudertjes maar vooral een stukje crowdcontrol waaraan niet veel waarde wordt gehecht. In sommige gevallen is een voorprogramma zo leuk, dat je deze eigenlijk nooit wil overslaan als muziekliefhebber. De vier Britten van Alvarez King vallen zeker niet in de categorie “must see” maar de leuke muziek, die ergens in het midden zit tussen Kaiser Chiefs en Bastille, is zeker niet vervelend. De opvallende factor is drummer Richard Walker die verdraaid lekker drumt, en zo hard dat hij spontaan een stuk uit de bekkens slaat.

Melanie Martinez toont karakter

Al bij opkomst blijkt de populariteit van de Amerikaanse. Ruim 100 decibel aan geluid komt er uit de 1500 keeltjes alsof Justin Bieber zojuist het pand heeft betreden. Vanaf de twee openers ‘Cry Baby’ en ‘Dollhouse’ was het overbodig voor Martinez om zelf te zingen, letter voor letter werd de hele setlist meegezongen. Melanie veronschuldigt zich wel nog netjes voor haar beroerde stem, ze is wat ziekjes na anderhalf jaar touren. Ze hield het overigens bij “Amsterdam is my favorite city in the world!” om haar stem te sparen. Naarmate het concert vorderde werd het duidelijk dat haar stem inderdaad aan het eind van haar Latijn was.

Menig artiest had zich ziek gemeld, maar deze jonge dame sloeg zich er geweldig doorheen. Het frivole getrippel op het kunstgras en de schaarse wulpse dansjes waren voldoende om het publiek van haar heesheid af te leiden. Gelukkig hadden we ook nog de tweemans ‘band’ die achter op het podium stond. Om onbegrijpelijke redenen hebben deze twee muzikanten er mee ingestemd om, verkleed als konijn, de wereldtour te begeleiden.

Generatiekloof

Een van haar grote hits op YouTube is ‘Pity Party’ die ook in Paradiso genoeg bijval kreeg. “Its My Party, And I Cry If I Want To” kreeg zelfs de aanwezige ouders aan het zingen, wat tot hilarische taferelen leidde op het balkon. Een generatiekloof werd zichtbaar op de eerste verdieping van de poptempel. De jonkies hebben nooit geweten dat Lesley Gore dit al ruim 50 jaar geleden in zwart-wit op televisie zong, maar inmiddels zijn er ongetwijfeld vragen gesteld in de auto naar huis.

Melanie Martinez hield het uiteindelijk 60 minuten vol en kwam, in tegenstelling tot enkele optredens hiervoor, niet meer terug voor een toegift. Als ze goed bij stem was geweest was daarover geen twijfel mogelijk geweest, maar helaas was het in Amsterdam overduidelijk te veel geweest. Martinez heeft de moeilijkste doelgroep, namelijk (tiener)meiden tussen 13 en 23, maar weet zich makkelijk staande te houden door haar bizarre songteksten en opvallende uiterlijk. Ze heeft in Amsterdam voornamelijk laten zien dat ze een vakvrouw is die niet opgeeft, ondanks haar stemverlies door verkoudheid.

De merchandise was bijna uitverkocht, en buiten Paradiso stonden tientallen ouders te wachten op hun oververhitte kroost. Geen generatiekoof meer te herkennen.

 

Deel: