Wekelijks komen er bij Maxazine vele tientallen albums binnen. Het is echter onmogelijk ze allemaal te behandelen, vandaar dat we een aantal albums uit de lijst hebben genomen en hieronder kort bespreken. Deze week bespreken we King of the World, Bart Wirtz en The Answer.

King of the World – Cincinnati

In hun relatief korte bestaan heeft King Of The World zich door het geven van uitstekende optredens en het afleveren van hoogwaardige cd’s een plaats aan de top van de Nederlandse blueswereld veroverd. De toegevoegde blazerssectie zorgt op ‘Cincinnati’ voor een verdere verdieping van de muziek. Het neigt hierdoor wat meer naar de Memphis-soul, de sound van Stax. Van de dertien nummers zijn er twaalf door Ruud Weber, al dan niet in samenwerking met de band geschreven. De enige cover is de van de Eagles bekende ‘Life In The Fast Lane’, verpakt in een fraaie bluesshuffle. Met ‘Cincinnati’ bewijst King of the World een band te zijn die nog steeds aan het groeien is en haar eigen grenzen nog niet heeft bereikt. De cd heeft internationale allure en zou best een doorbraak naar het buitenland kunnen betekenen. (King Of The World Records) (8/10) (Door: Eric Campfens, BluesZine.nl)

Bart Wirtz – Beneath the Surface

Het vierde solo-album van altsaxofonist Bart Wirtzkwam eerder deze maand uit bij iDreamer Records. Het album pakt verschillende soorten emoties vast, de zichtbare, maar zeker ook de onzichtbare. De altsaxofonist trekt op ‘Beneath the Surface’ wat weg van de authentieke jazz. Zo mixt Wirtz met alle gemak rock, funk en hiphop door de jazz. Zeker ‘Growth Press & A Bottle of Coke’ en titeltrack ‘Beneath the Surface’ die Wirtz opnam met Soweto Kinch, trekken direct een vergelijk naar Guru’s ‘Jazzmatazz’-serie. Wellicht een idee om verder uit te werken, want zeker de genoemde titeltrack is een waar hoogtepunt! Of ze nu aan de oppervlak liggen of juist er onder, ‘Beneath the Surface’ roept in z’n geheel een emotie los die het moeilijk maakt de cd zomaar af te zetten. ‘Beneath the Surface’ is zo’n album dat schreeuwt om te worden gehoord. Wirtz gaat dieper dan hij ooit is gegaan en vraagt slechts om meer. Geen gemakkelijk album, maar wel een die blijft trekken. (8/10) (iDreamer Records) (Door: Norman van den Wildenberg, JazzZine.nl)

The Answer – Solas

The Answer viert dit jaar zijn 10 jarige bestaan en na de 10th anniversary uitgave van het debuutalbum ‘Rise’ de afgelopen zomer komen de heren op 28 oktober nog eens met het 6de studio album op de proppen. De traditionele classic 70’s rock met op zijn tijd een bluesy touch is verdwenen. Hoewel er het hele album door verschillende instrumenten te horen zijn die als een nieuwe toevoeging zouden moeten klinken blijft er vooral een indruk van verbazing in mijn hoofd hangen. Voorheen presenteerde de heren hun zaken als “OUR BUSINESS IS ROCK ‘N ROLL!!!”. Op deze Cd is dat echter een behoorlijke zoektocht. Voor deze subjectieve oren is er echter pas enige opwinding te bespeuren bij ‘Left Me Standing’. In de songs daaraan voorafgaande klinkt er soms wel iets van herkenning door maar zelden slaat de vonk over naar een heftig en pakkend vuur. Natuurlijk zal de band met ‘Solas’ een nieuw publiek aanspreken. Kanttekening is dat er ook fans zijn die na deze plaat zullen afhaken. (6/10) (Napalm Records) (Door: Gerrit Harmsen, RockMuZine.nl)