Kansas – The Prelude Implicit

kansas_-_the_prelude_implicit_2016_cover-300x300‘The Prelude Implicit’ is het eerste Kansas-album in zestien jaar. Dit is hun 15e (studio) album sinds hun oprichting in 1970. Het nieuwe album van de band is een absolute groei-briljant. Je moet hem een paar keer horen en dan zul je het met mij eens zijn dat het ook weer een echt! Kansas album is. Het is geen “old school” Kansas album uit de early days ala ‘Left Overture’ en ‘Point Of Know Return’ maar meer als ‘In The Spirit Of Things’ (1988) en ‘Freaks Of Nature’ (1995). Het album telt 10 songs waarvan ‘The Voyage Of Eight Eighteen’ de langste is met ruim 8 minuten. Dit is tevens het nummer op de plaat waar de band laat horen toch 1 van de progrock iconen te zijn. Overigens werd ik met het beluisteren van het openingsnummer van het album even op het verkeerde been gezet en dacht ik dat iemand stiekum een album van Survivor had opgezet met de soundtrack van de serie Baywatch. Gelukkig verdwijnt dit gevoel na de eerste minuut. Zoals een goed album in elkaar hoort te zitten wordt het in de tweede helft steeds spannender en dat is ook het geval met ‘The Prelude Implicit’. (9/10) (Inside Out Music) (Door: John van Empel, RockMuZine.nl)

Phil Bee’s Freedom – Memphis Moon

beephilfreedom-memphismoon_c-360x360Onder de Nederlandse bluesfans mag de geschiedenis van Phil Bee’s Freedom genoeglijk bekend zijn. De band is prima op dreef en levert hier een uur met meer dan uitstekende muziek af. Van de twaalf nummers zijn negen eigen composities en wat stijl betreft horen we inderdaad de invloed van Memphis, namelijk naar soul neigende blues. Het past allemaal goed en van begin tot eind blijft de cd opwindend en interessant. De ritmesectie houdt het spul strak in het gareel, Pascal is weer meesterlijk op de toetsen, de interactie tussen beide gitaristen is spannend en Phils soulvolle stem is van grote klasse. Kortom, Phil Bee’s Freedom is een van de beste Nederlandse bluesbands en met “Memphis Moon” is een uitstekend album gemaakt. Prima. (Continental Records Service) (8,5/10) (Door: Eric Campfens, BluesZine.nl)

Reinier Baas – vs. Princess Discombobulatrix, A Mostly Instrumental Opera

0008311259_10Met de door het North Sea Jazz Festival toegekende vrije compositieopdracht legde gitarist en Edison-winnaar Reinier Baas de basis voor zijn nieuwe album Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix. Een overwegend instrumentale surrealistische jazz-opera vol met opzwepende improvisaties. Het muzikale epos, opgedeeld in drie delen, stelt het personage Princess Discombobulatrix centraal dat volgens de achtergrondinformatie een spoor van dood en verderf achterlaat. Ondanks ‘opera’ als ondertitel houdt Baas het geheel toegankelijk en optimistisch. Weliswaar zijn er opmerkelijke maatsoorten en melodiecontrasten met elementen uit moderne klassiek muziek, jazz en zelfs rock, het bijzondere effect is de verbinding die Baas legt tussen een orkestrale compositie en jazz. De gapende openingen in de muziek smeert de snarenvirtuoos namelijk dicht met razend knap doordachte improvisaties. De ingenieuze Baas klinkt alles behalve doorsnee, maar juist buitengewoon origineel. Reinier Baas vs. Princess Discombobulatris is een meesterlijk album vol muzikale verrassingen, een flinke stuwkracht en briljante uitvoering. Eentje voor de jaarlijstjes. (9/10) (DSCMBBLTRX/Painted Dog Records) (Door: Serge Julien, JazzZine.nl)