Postyr – Paper Tiger

Postyr - Paper Tiger‘Paper Tiger’ is het derde album van het Deense a capella kwartet Postyr. Deze vocalisten combineren hun stemmen met elektronische beats, catchy melodieën en interessante teksten. De cd-titel verwijst naar een oude Chinese legende over een angstaanjagende tijger die van dichtbij vrij onschuldig is en zo licht en fragiel als papier. De groep putte hieruit inspiratie en schreef vervolgens liedjes over angst, ontsnapping, vechten, stilstaan en verlangen. Tine Fris (sopraan), Line Groth (alto), Anders Hornshøj Laugesen (tenor) en Kristoffer Fynbo Thorning (bas en laptop) kleuren prachtig tot een solide eenheid. Op ‘Paper Tiger’ staan vakkundig gemaakte songs als ‘We Don’t Want To Breath’, ‘Up For Air’ en ‘Dance With Me Now’ die hitpotentieel bevatten. Avontuurlijker en krachtiger zijn onder meer de fantastische titeltrack, ‘Strive To Fly (Little Wing)’ en ‘Home’. De vier muzikanten ontmoetten elkaar in het wereldberoemde Deense koor Vocal Line en groeiden op met vocale en koormuziek. Postyr won met dit album de prestigieuze CARA Award (Contemporary A Cappella Recording Awards) voor het beste Europese album. Daarnaast werd het kwartet genomineerd in de CARA-categorieën voor ‘Best Experimental/Electronic Song en Best Original Song. Vocale muziek in een eigentijds jasje. Niet spectaculair, maar toch positief en luchtig. (7/10) (Iceberg Records) (Door: Serge Julien)

Steve Hackett – The Total Experience Live in Liverpool

dtah8gmSteve Hackett werd in de jaren ’70 door zijn deelname aan Genesis beroemd, maar ook solo wist hij een imposante carrière op te bouwen. Voor hem was het een makkie om dit pakket met 2 CD’s en 2 DVD’s gevuld te krijgen. De verscheidenheid aan nummers maakt de 1e cd tot een mooie mengelmoes. Het is bij een live cd gezellig om praatje te horen tussen de nummers door. Deze gesprekjes zijn te kort om echt storend te zijn. Toch was iets vaker non-stop naar het volgende nummer voor menigeen fijner. Dat is zo ongeveer het enige wat er op CD1 aan te merken is. Ook op CD 2 laat Steve een ruime diversiteit horen. Alle nummers zijn perfect gespeeld en gezongen. Logisch , want de line up is niet de minste. De geluidskwaliteit is, zo als eerder gezegd, van zeer hoog niveau. Alles bij elkaar bijna 7 uur luister-en kijkgenot, want ook de DVD’s mogen er zijn! (9/10) (InsideOut Music) (Door Esther Kessel – Tamerus, RockMuZine.nl)

Till Brönner – The Good Life

till-bronner-the-good-life-579850b83a6af-500x500Door een lange termijn samenwerking aan te gaan met Sony Music Masterworks heeft de Duitse veelzijdige trompetist / zanger Till Brönner bewezen een permanente plaats verdiend te hebben in de internationale jazz scene. Met zijn nieuwste cd ‘The Good Life’ gaat Brönner terug naar de basics waarmee traditionele jazz zich toont als een kunstvorm bij uitstek om gevoelens te delen over en met de liefde in al zijn facetten. Brönner heeft in nauwe samenwerking met de legendarische producer en kenner Ruud Jacobs een selectie gemaakt van composities die Brönner al jarenlang diep in zijn hart meedraagt. Brönner ziet dit album als een soort van thuiskomen. Naast twee eigen nummers is de cd gevuld 11 klassiekers. Brönner wordt op ‘The Good Life’ begeleid door muzikanten van wereldniveau: John Clayton (bass), Jeff Hamilton (drums), Larry Goldings (keyboards) en Anthony Wilson (gitaar). Hoewel er kritikasters zullen zijn die dit erg natuurlijk klinkende album een veilige zet vinden van Till Brönner, is dit album een heerlijke set aan remakes van klassieke songs die in de juiste luistersetting een avond geslaagd kunnen maken. (8/10) (Sony Music Masterworks) (Door Frank Hurkmans, JazzZine.nl)