Wekelijks komen er bij Maxazine vele tientallen albums binnen. Het is echter onmogelijk ze allemaal te behandelen, vandaar dat we een aantal albums uit de lijst hebben genomen en hieronder kort bespreken.

Badbadnotgood – IV

Badbadnotgood – IVZoals de titel niet echt doet vermoeden is ‘IV’ het eigenlijke vijfde album (de Canadezen maakten hiervoor een album met rapper Ghostface Killah) van de groep Badbadnotgood: vooral bekend van de unieke combinatie van rap en jazz. Deze ronde met versterking van saxofonist Leland Whitty, en voor het eerst vocale bijdrages van onder andere Samuel Herring (Future Islands) en Charlotte Day Wilson.

De soms wat sinistere en futuristische beats smelten prima samen met de rokerige vocalen op uitblinker ‘Time Moves Slow’ en ‘In Your Eyes’. De nummers zouden niet uit de toon vallen in menig bluescafé. Dat Badbadnotgood niet vies is van een beetje hiphop horen we wederom terug op bijvoorbeeld de song ‘Hyssop of Love’. De belangrijkste invloed van de band wordt ook op deze plaat niet verloochend. Ook voor wie geen groot jazzliefhebber is; een redelijk toegankelijk album met alweder een experimentele combinatie van hiphop, blues en moderne jazz. (7/10) (Innovative Leisure) (Door: Marike Boonstra, Jazzzine.nl)

Gov’t Mule – The Tel-Star Sessions

mule_telstar_lp-cover-art-300x300Aan de populariteit van gitarist en zanger Warren Hayens lijkt momenteel geen einde te komen. Of het nu is met zijn band Gov’t Mule of zijn zoveelste side-project. De magie rondom zijn status zorgt ervoor dat velen alles wat uit zijn handen en brein komt, per definitie goed vinden. Voor het label Mascot/Provoque een prima reden de release productie rondom Haynes door te laten draaien. In deze hoedanigheid verschijnt in augustus het nieuwe album ‘The Tel-Star Sessions’. Het betreft nog niet eerder verschenen opnamen van tijdens de vroege zomer van 1994 in de Tel-Stars Studio te Florida.

Geef ‘The Tel-Star Sessions’ eens een aantal luistersessies de kans en laat je verrassen door deze versie van ‘Blind Man In The Dark’ of de ZZ Top cover ‘Just Got Paid’. Verstokte Gov’t Mule fans zullen het waarschijnlijk sowieso aanschaffen. Anderen nieuwsgierigen zullen het waarschijnlijk op de dag van de release datum al kunnen beluisteren via Spotify. Want ook daar bewijst Mule al jaren dat er niemand meer om deze geweldige band heen kan. Enige twijfel die rest is de noodzaak om deze opnames op de markt te brengen. Kennelijk hoort het op peil houden van de platenproductie ook bij het fenomeen instituut. (8/10) (Mascot / Provogue) (Door: Gerrit Harmsen, RockMuZine.nl)

Doug MacLeod – Live In Europe

MacLeodDoug-LiveInEurope_c-360x324Als singer-songwriter en verhalenverteller staat Doug MacLeod op eenzame hoogte. Niet alleen wat betreft kwantiteit, maar zeker ook aan kwaliteit. Een groot deel van zijn catalogus bestaat uiteraard uit zelfgeschreven nummers, maar ook nummers van anderen weet hij een eigen draai te geven. Tussen 2002 en 2008 heeft het Nederlandse Black & Tan label een aantal studioalbums uitgegeven en een DVD, genaamd ‘Live In Europe’. Deze laatste is uitverkocht en nu is besloten om deze op cd uit te brengen.

Van de oorspronkelijke elf nummers, die op de dvd staan, zijn er negen op de cd terechtgekomen. Waar precies in Europa de opnamen zijn gemaakt wordt niet vermeld, maar het Thank you, dank je wel na de nummers verraadt dat dit best eens in Nederland kan zijn geweest. Niet alleen in zijn liedjes is MacLeod een goed verhalenverteller, ook de aankondigingen weet MacLeod fraai te brengen. Het mooie gitaarspel en de markante hese stem zorgen voor een boeiende cd. Zowel voor degene die al fan van de man zijn en zij die hem willen leren kennen is dit een prachtige compilatie. (8/10) (Under The Radar Music Group) (Door: Eric Campfens, BluesZine.nl)

 

 

Deel: