Helloween – Ride the Sky, the very best of 1985-1998

9200000057111153Recentelijk zijn via BMG records een aantal ‘the very best of’ verzamel cd’s uitgekomen van bands die gestart zijn bij het legendarische Duitse Noise records. Het betreft voornamelijk Duitse bands zoals Grave Digger, Kreator, Runniug Wild, Sinner, Tankard en Helloween. Van de laatste is de dubbelaar ‘Ride the Sky, the very best of 1985-1998’ uitgekomen. De band brengt trouw cd’s uit, tourt door Europa en Zuid Amerika en is een stabiele clubband. Op grote festivals, als ze in het daglicht spelen, veert het publiek voornamelijk op als ze oude krakers uit de Noise periode spelen. Zonder de nummers bij naam te noemen geldt het ook voor dit dubbel album. De Noise periode doet ertoe en daarna is het goed tot grappig. Het album is zeker interessant voor iemand die niets van de band heeft. Het geheel is overigens prachtig verpakt met een schitterend boekwerk erbij. (8/10) (BMG) (Door: Dirk van den Heuvel, RockMuZine.nl)

Reverend Freakchild – Illogical Optimism

ReverendFreakchild-IllogicalOptimism_cAlleen de titel van de vorige cd ‘Hillbilly Zen-Punk Blues’ toont al dat Reverend Freakchild zich niet vastpint op een bepaalde muziekstijl. Op het nieuwe album ‘Illogical Optimism’, dat uit drie cd’s bestaat, wordt die lijn nog eens meedogenloos doorgetrokken. Reverend Freakchild bestaat uit Reverend Freakchild a.k.a. Sal Paradise en nog een paar namen (zang, gitaar), Chris Parker (drums), Hugh Pool (lapsteel) en Mulebone Singers, die voor de achtergrondzang zorgen. Ieder van de drie cd’s heeft een andere naam en is een geheel eigen project. De eerste heet “Odds, End And Other Amazingness” en is gevuld met vijftien blues-, country-, gospel- en rocknummers, waarvan enkele eigen werk zijn en de rest covers. Op de tweede cd wordt één nummer, “Everything Is Now”, op veertien verschillende manieren uitgevoerd. De derde cd, “Kairos” door Ramblin’ Jennings, heeft acht akoestische countrybluesnummers. Met “Illogical Optimism” heeft Sal Paradise in zijn alter ego Reverend Freakchild ons weer weten te verrassen. Het zijn drie cd’s met een grote variatie, waar steeds iets spannends mee is te beleven. (Treat And Released Records) (7,5/10) (Door: Eric Campfens, BluesZine.nl)