Met het album ‘Changes‘ heeft de 67 jarige Charles Bradley zijn derde sterke soul album uitgebracht. The Screaming Eagle of Soul heeft in de afgelopen jaren op latere leeftijd nog naam opgebouwd met drie albums, de documentaire ‘Soul of America’, en ook met zijn optredens. Waarbij hij ook in Nederland altijd met open armen wordt ontvangen. Zo ook op zondag 3 april in zaal Ronda van TivoliVredenburg in Utrecht.

Voordat Charles Bradley het podium zou betreden met His Extraordinaires mocht de Canadese singer songwriter Bobby Bazini het voorprogramma verzorgen. De 26 jarige zanger past in de categorie van Paolo Nutini en James Morrison. Hij beschikt over net zo’n rauwe soulstem. Hoewel het publiek eerst door hem heen aan het praten was kreeg hij uiteindelijk de zaal mee met de Otis Redding cover ‘Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song)’.

Rond 21:20 uur kwam de 7 koppige begeleidingsband van Charles Bradley op het podium, die begon met een klein intro van ‘Change For The World’. Na een introductie van zijn toetsenist kwam de man zelf het podium oplopen en vig aan met ‘Love Bug’. Hierbij liet hij ook gelijk zijn James Brown achtige dance moves zien, die hij ongetwijfeld heeft geleerd toen hij als imitator van the Godfather of Soul optrad. Na dit spetterende begin kwam Bradley met ‘You Think I Don’t Know (But I Know)’, het eerste nummer van zijn nieuwe album. Gelijk had hij de volledige aandacht van de zaal te pakken.

Persoonlijke verhalen

Na ‘You Put The Flame On It’ liep hij van het podium voor een wisseling van kleding, terwijl zijn band een instrumentaal intermezzo speelde. Toen hij terug kwam pakte hij de draad op door het publiek terug te nemen naar de tijd voordat hij werd ontdekt. Een moeilijke tijd met veel persoonlijke tegenslagen; Zoals het overlijden van zijn broer dat hij bezong in ‘Heartaches And Pain’. De doorbraaksingle ‘The World (Is Going Up in Flames)’ volgde hier op en vijf jaar na die doorbraak, bleek het nummer nog altijd even sterk en actueel.

Van de nieuwe nummers die volgden bleek vooral ‘Ain’t It A Sin’ live goed te werken en perfect tussen de oudere songs te passen. Met ‘Why Is It So Hard’ volgde opnieuw een nummer over die moeilijke periode in zijn leven. Bradley greep het moment ook gelijk aan om zijn dankbaarheid te tonen aan Europa, omdat hij daar vanaf het begin met open armen is ontvangen. Dit koppelde hij ook meteen met de actualiteit van de aanslagen in Brussel en Parijs, waarover hij zei dat de daders daarvan niet weten wat ze doen, maar waarvan hij de stille hoop heeft dat liefde uiteindelijk het kwaad zal overwinnen. Want als er één boodschap is die Charles Bradley wil over brengen, dan is het om elkaar lief te hebben en om in goede harmonie met elkaar te leven.

Een dankbare Charles Bradley

In de toegift volgde het titelnummer van zijn nieuwe album; de Black Sabbath cover ‘Changes’, waarbij hij vertelde dat de tekst van het nummer voor hem persoonlijk veel betekende sinds zijn moeder – met wie hij jaren in een huis heeft gewoond – in 2014 is overleden. Hij vertelde vooral met veel dankbaarheid en respect over zijn moeder. Zijn dankbaarheid richting het publiek toonde hij aan het einde van zijn show door rozen in het publiek uit te delen.

De show voelde wat kort. Zo ontbrak een volledige versie van de nieuwe single ‘Change For The World’. Een nummer dat juist nu zo actueel is, maar in de nummers die Charles Bradley wel zong gaf hij zich dan ook helemaal. Op zijn 67ste beschikt hij over een doorleefde soulvolle stem, waarmee hij oprecht weet over te komen naar zijn publiek. En de liefde is wederzijds, zo bleek ook deze avond in Utrecht.

Deel: