Het verhaal van Charles Bradley blijft bijzonder. Na een leven met veel tegenslagen werd hij op latere leeftijd ontdekt toen hij in New York als James Brown imitator optrad. In 2011 bracht hij op 62-jarige leeftijd zijn debuutalbum ‘No Time For Dreaming’ uit, een album dat lovend werd ontvangen, en twee jaar later met ‘Victim Of Love’ een sterke opvolger kreeg. Nu is er na drie jaar weer een nieuw album van de inmiddels 67-jarige soulzanger: ‘Changes’.

Charles Bradley – Changes

image-2016-03-29(1)

‘No Time For Dreaming’ ging voornamelijk over persoonlijke tegenslagen en hoe hard het leven in de Verenigde Staten kan zijn. Terwijl ‘Victim Of Love’ een stuk optimistischer was en de liefde de hoofdmoot speelde. ‘Changes’ lijkt een combinatie van beiden. Het album opent met een introductie van Charles zelf dat wordt vervolgd door een eigen interpretatie van de traditional ‘God Bless America’. Waarschijnlijk echt bedoeld als een intro, want het valt toch een beetje in het niet bij de tien tracks die daarna volgen. Het daarop volgende ‘Good To Be Home’ lijkt een autobiografische song over waar hij vandaan komt. Ondanks alles wat hij heeft meegemaakt in Amerika blijft hij er zich thuis voelen. Zo luidt de boodschap van het nummer. Het James Brown achtige ‘Ain’t It A Sin’ lijkt ook een autobiografische song te zijn die goed op zijn debuutalbum had gepast. Verderop bevat het met ‘Change For The World’ nog een maatschappelijke song die vandaag de dag heel actueel is. Het is één van de meest sterke momenten op het album.

Voor de rest is ook hier weer de liefde een groot thema. Zowel over pieken (het Curtis Mayfield achtige ‘Things We Do For Love’ en ‘Crazy For Your Love’) als dalen (‘You Think I Don’t Know (But I Know)’). Daar past de titeltrack en Black Sabbath cover ‘Changes’ perfect tussen. Bradley weet het nummer zo overtuigend naar zijn hand te zetten dat hij misschien wel het origineel er mee overtreft.

Een radicale koerswijziging is ‘Changes’ niet. Het past perfect in de lijn van zijn vorige twee albums waarmee Charles Bradley voor de derde keer op rij een sterke soulplaat heeft afgeleverd die muzikaal goed in elkaar zit. (8,0/10)(Daptone)

Deel: