Alweer voor de negende keer stond er tijdens het Muze Misse Muziek & Cultuurfestival, dat op 5 juli werd gehouden in het Jan Cunenpark te Oss, weer een keur aan artiesten op het podium. Het festival werd afgetrapt door Nick en Simon, en bij het podium stonden veel kinderen die maar net boven de barrier uitkwamen. Het publiek zong uit volle borst mee met hun hits als ‘Rosanna’. Nick en Simon zorgden ervoor dat het park al vroeg goed gevuld was. Lekkere muziek in het park, met veel bomen die voor de schaduw zorgden.

Voor de kids was er de Joris theater band, die een soort karaoke deed met de aanwezige kinderen. Verbazingwekkend was de durf van de artiesten in de dop, om hun eerste stappen te maken op het podium.

Ronnie Flex maakte zijn opwachting op het podium en zag voor zich een muur van meedeinende jongeren en telefoons die het gebeuren probeerde te pakken. Geen gewone gast die Ronnie, hij speelde zijn huidige hit zelfs twee keer: ‘Sex en drugs’ en de kindvriendelijkere versie die bij Giel Belen ontstaan was, ‘Chips en Cola’. Ook gaf hij aan: “Als mijn album uitkomt, koop hem dan niet maar download hem dan ergens van het net”. Een opmerkelijke uitspraak.

Liptease tapte uit een heel ander vaatje;  Rock & Roll was wat de klok sloeg. De finalisten van ‘Holland got Talent’ brachten een show die af was. Veel covers, en ook de rockers werden niet vergeten, ‘Nothing else matters’ stond ook op de setlist. Op die van de gitarist van de band tenminste wel. ‘Always on The run’ op een rock and roll manier klonk toch anders dan het origineel. Een uptempo versie van Pharrell Williams’ ‘Happy’ viel meer in de smaak. Voor hun eerste single ‘Fireball’ werd het publiek gevraagd de titel te roepen. Een beetje overdreven. “Gewoon speulen”, zodat ze dat in Brabant noemen.

Kovacs brengt dan weer een andere hoek van het muzikale spectrum onder de aandacht. Met de eigen nummers van haar plaat ‘Shades of Black’; ‘My Love” en ‘Diggin”, en de cover van ‘I’ve seen that face before’, (Origineel van Grace Jones). De kwaliteit straalde er vanaf, zonder kapsones of sterallures stond Sharon Kovacs op het podium met een even zo goede band achter zich.

‘Baby Blue’, zo kwam even een oase van rust in de verder best ruige set van Penelope. Vooral de gitaren lieten van zich horen. Het album probeerden ze te pluggen door te roepen “Een beetje support voor de local heroes uit Amsterdam”, maar het kwam niet echt over. ‘Just bounce Back’ en ‘Fuck You’ knalden uit de speakers door het park maar kon het publiek niet echt van haar plaats krijgen, hoe goed Penelope ook haar best deed. Het was toch wat te ruig voor dit publiek.

De afsluiter van Muze Misse 2015, waar veel publiek op afgekomen was, was Kensington. Na Lowlands en Pinkpop was nu Oss aan de buurt. Waar het publiek bij Penelope een beetje doodgeslagen was, was ze nu weer springlevend. Uit volle borst werden alle hits meegezongen, door jong en oud. Soms wat te makkelijk commercieel klinkende nummers wisten toch te pakken. Onder andere ‘War’ deed het Jan Cunenpark echt los gaan. Dit was een zeer geslaagde editie van Muze Misse, op naar het jubileum, de tiende in 2016.

Foto’s (c) Hans Kreutzer/Maxazine

Deel: