Een recensie in december van een CD die in augustus uitkwam? Je zou kunnen zeggen, beter laat dan nooit. Hetzelfde geldt namelijk ook voor het 8ste studio album van het Zweedse The Haunted, waarop de mannen duidelijk terugkeren naar hun debuut-sound; vette in-your-face thrash metal.

In 2012 vertrokken maar liefst drie bandleden; zanger Peter Dolving, gitarist Anders Björler en drummer Peter Möller Jensen. Voor oprichters Patrik Jensen (gitarist) en bassist Jonas Björler braken onzekere tijden aan, maar ze besloten hun hart te volgen en door te gaan met The Haunted. De beste manier om de band nieuw leven in te blazen was door wat oude bekenden erbij te halen.

Mede-oprichter Adrian Erlandsson nam na in menig andere band gespeeld te hebben (Erlandsson heeft een indrukwekkend C.V. met o.a. Cradle of Filth en Paradise Lost, en vergeet At The Gates niet) weer plaats achter de drums. Frontman Marco Aro (The Haunted’s 2de en 3de albums) keerde ook weer terug. Met Ola Englund (ex- Six Feet Under) was de line-up compleet.

Het was echter nog maar de vraag of het de band zou lukken de spirit te vinden waar ze in 1998 naam mee maakten. De vorige CD, ‘Unseen’ (2011, Century Media Records), was toch eerder groovy te noemen, met catchy ritmes en cleane zang. Je zou bijna kunnen gniffelen bij het idee dat iemand die alleen ‘Unseen’ kent, ‘Exit Wounds’ op zet en zodra ‘Cutting Teeth’ losbarst – na het onheilspellende, lekker aanzwellende intro ‘317’- met weggeblazen haar van z’n stoel flikkert.

Patrik Jensen heeft wel een goede verklaring voor de ommezwaai van groovy en toegankelijk naar “face-ripping” thrash. “Wanneer je gasten bij elkaar zet die eerder samen [in dezelfde band]gespeeld hebben en je gooit ze in een melting pot, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk materiaal zoals uit de begintijd van de band, omdat je dezelfde ingrediënten gebruikt.”

The Haunted‘Exit Wounds’ is zo’n CD die bij elke luisterbeurt lekkerder wordt. ‘Cutting Teeth’, ‘Salvation’ en ‘Psychonaut’, de eerste drie nummers, knallen er gelijk goed in. De track ‘Trend Killer’ leent zich goed voor hard meebrullen. Het klinkt allemaal strak, zonder te gelikt te worden. Aro’s vocalen zijn lekker agressief; niet alleen in het èèn minuut-durende ‘My Enemy’ maar ook in de langzamere melodic tracks zoals ‘All I have’en het behoorlijk epic ‘The Ghost in the Machine’, tevens laatste track van de CD. Het album biedt variatie, combineert old-school thrash met een modern geluid en hier en daar een Gothenburg-sound gitaarspel, en zal tijdens live shows ongetwijfeld succes hebben. De kracht van The Haunted ligt in het live spelen, en hun CD’s zijn daarop afgestemd. Ook voor het artwork keerde een oude bekende terug; Andreas ‘Diaz’ Pettersson, die het logo van de band heeft ontworpen en verantwoordelijk is voor het artwork voor de eerste vier CD’s.

Het is niet zo simpel om na het vertrek van drie bandleden een goed line-up te vinden en daarna jezelf weer opnieuw uit te vinden, zeker niet wanneer de band onder een vergrootglas ligt.

“Sommigen vinden dat we ermee hadden moeten kappen nadat er drie bandleden vertrokken, maar die moeten maar niet naar ons luisteren als ze er zo over denken,” zegt Patrik Jensen. “De mensen die blij zijn dat we nog bestaan als band, zullen onze nieuwe plaat aanschaffen en hopelijk ook komen kijken naar onze shows.”

The Haunted is teruggekeerd naar hun roots, en alleen daarom al verdient ‘Exit Wounds’ een plekje in RockMuZine’s recensies van 2014. Voor wie niet bekend is met deze Zweden en nog een lekkere thrashmetal CD kan gebruiken, is The Haunted – ‘Exit Wounds’ een aanrader. Tevens verkrijgbaar als limited Mediabook CD inclusief twee bonus tracks. (8/10)(Century Media Records)

Deel: