Sommige albums verschijnen opeens in de zomer en blijven dan een beetje in de vergetelheid hangen. Doordat iedereen druk doende is met het voorspellen van DE zomerhit of het plaatsen van vakantiefoto’s op de sociale media, lijkt er minder behoefte aan het luisteren naar goede muziek. Als er een album is die absoluut niet tussen de zomer en kerst mag verdrinken is het ‘If You Don’t Like It, You Can Leave’ van Julian Velard. Een beetje Billy Joel met een vleugje Michael Bublé.

De in New York geboren Julian Velard kreeg drie jaar geleden wat airplay met zijn single ‘Joni’ maar hij is in Nederland nog de grote onbekende. Met zijn tiende album komt hij volgende maand weer naar Nederland om zijn liefde voor zijn New York te laten horen. Want het album is meer een dichterlijke ode aan de stad zonder dat het vervelend wordt. Zijn heerlijke warme stem combineert prettig met het jazzy geluid. De teksten en het gevoel wat hij creëert op het album doen je verlangen naar een wandeling door de Big Apple.

Het openingsnummer ‘New York, I love It when you’re mean’ is een heerlijk melodramatisch nummer welke de drukte in de grote stad omschrijft als een lekker vervelend gevoel, net als spierpijn eigenlijk. Het pianoriedeltje blijft zeker weten meteen hangen.

‘I don’t know how to drive’ neemt je meteen aan de hand mee op een lentewandeling door de stad. De New Yorkers weten als geen ander wat verkeersdrukte is en daarom loopt men het liefst naar de plaats van bestemming. Julian huppelt door de stad en in mijn beleving is hij onderweg naar Carrie Bradshaw.

julian velardGirl next door’ is een swingend nummer over een situatie die iedereen wel kent. Verliefd worden op een buurmeisje (of buurjongen) terwijl je hem of haar niet echt kent. Elkaar eindelijk in de lift tegenkomen… en dan niet weten wat te zeggen.

‘That old Manhattan’ druipt van het verlangen naar vroeger. Met weemoed kijkt hij hoe nieuwe wolkenkrabbers de geschiedenis dreigen te wissen. Om het te benadrukken zingt hij “No one plays Gershwin anymore” gevolgd door een passage uit ‘Rhapsody in blue’ van dezelfde componist.

Het hele album sleept je in ruim een half uur door de hele stad en de bijbehorende emoties worden tot in de perfectie weergegeven. Hoewel New York al jaren bovenaan mijn stedenlijst staat, is het er nog steeds niet van gekomen om de magie van deze wereldstad op te zoeken. Na het beluisteren van ‘If You Don’t Like It, You Can Leave’ betrapt ik mezelf erop dat ik al een kwartier aan het zoeken ben naar het goedkoopste vliegticket naar New York. Julian Velard is er in geslaagd om een stadsalbum interessant, spannend maar vooral retegoed te maken. Op 18 november staat hij in People’s Place, een enig stukje New York midden in Amsterdam. (9/10)(Exodus 2014)

 

 

 

Deel: