Bij Klezmer heb ik altijd direct een gevoel van circus. Gezelligheid, plezier in optima forma. De Amsterdam Klezmer Band is wellicht de bekendste in haar soort, hoewel de Amsterdammers de oorspronkelijke instrumentaria hebben ingewisseld voor wat eigentijdsere instrumenten. De viool en tsimbl zijn achterwege gelaten, maar daarvoor in de plaats maakt de groep juist veelvuldig gebruik van moderne, geprogrammeerde geluiden.

Inmiddels meer dan tien albums inmiddels komt de Amsterdam Klezmer Band ditmaal met een album vol tegenstrijdigheden. De oude muziek wordt begeleidt door gesamplede geluiden en hoewel klezmer van oorsprong instrumentaal jiddische muziek is, veinzen de Amsterdammers er niet voor terug hun sound te mixen met zigeunermuziek en jazz, iets wat in feite voor de echte kletzmer-liefhebbers onverenigbaar met de stijl is.

Ook het instrumentale wordt bij de Amsterdam Klezmer Band met voeten getreden. Gelukkig maar, want de zang en raps van – voornamelijk – frontman Job Chajes is wederom een lust om naar te luisteren. We zijn het zo ongeveer bij de band gewend, het hakkelende en stotende gemompel dat telkens uit de mond van de zanger annex saxofonist komt. Of het nu in het Nederland, Slavisch of weet ik wel niet wat is, Chajes blijft ook op ‘Blitzmash’ de jolige joker van het gezelschap.

amsterdam Kletzmer band Blitzmash‘Blitzmash’ komt zeven jaar na het zo succesvolle album ‘Remixes’ en de laatste spruit is op zich een redelijke opvolger van dat album. Op ‘Blitzmash’ mixt de Klezmer Band hun eigen stijl nog meer dan anders af met dampende beats en dance en durft gebruik te maken van de crême de la crême van de Nederlandse muziek, hoewel ze het niet eens bij Nederland houden. Zo vinden we op ‘Blitzmash’ gastoptredens van Lilian Vieira (BR/NL), DJ Yuriy Ghurzhy (DE/UA), Orhan ‘Buzuki’ Osman (TR), Pauni Trio (NL), Akos Laki (HU,RS,NL), Samira Dainan (MA/NL) en Kivilicim (TR), maar ook van de Nederlandse Brit Benjamin Herman (New Cool Collective), Simon Akkermans (C-mon & Kypski) en ook Colin ‘Kyteman’ Benders blaast een stukje mee. Tesamen met de uitgebreide podiumbezetting met Adam Bar-Pereg (toetsen/drum FX) en Mischa Porte (drums) is het geheel een uitgebreide Amsterdam Klezmer Band XL.

‘Blitzmash’ is niet eens meer zo zeer klezmer te noemen, maar meer een samensmelting van een keur van stijlen, vergelijkbaar met het laatste album van Kyteman, ‘The Kyteman Orchestra’. Gecombineert met de Kapabel-achtige raps van Job Chajes, de co-productie van Simon Akkermans (die ook in Kyteman’s Kytopia is gehuisvest) en de productie van Jori Collignon (die met zijn werk voor Skip & Die in feite ook wel in die community had gepast) is het niet meer dan logisch gebleken om de Amsterdam Klezmer Band hun volgende album op te hebben laten nemen in de met onnoemelijk onbegrensde mogelijkheden uitgeruste studio’s van het Kytopia-complex in Utrecht. En dat hoor je!

Tot die tijd doen wij het maar met ‘Blitzmash’, wellicht het meest uitgesproken album van de Amsterdam Klezmer Band. Waar de Amsterdammers inmiddels de grenzen van het bereikbare steeds maar weer weten op te rekken, is het geheel een nieuws soort smeltkroes van de meest exotische mogendheden. Of, in andere woorden: ‘Blitzmash’! (9/10) (Vetnasj Records)

Deel: